Ny HBO-dokumentar skammalker podcastsuccesen ’Serial’

Sagen mod Adnan Syed – den amerikanske livstidsfange, mange kender fra true crime-podcasten ’Serial’ – er genstand for en ny dokumentarserie på HBO. Den lover at fremlægge nye oplysninger, men har indtil videre bare genfortalt, hvad man allerede ved – denne gang uden en skarp fortæller
Det trælse ved ’The Case against Adnan Syed’ er, at den dyrker et Disney-lignende nuttet udtryk, skriver Lone Nikolajsen.

HBO

13. marts 2019

Det er ikke spor underligt, at nogle har kastet sig over sagen mod Adnan Syed –  den nu 38-årige fyr fra Baltimore, der afsoner en livstidsdom for at have slået sin ekskæreste Hae Min Lee ihjel tilbage i 1999, da de begge var pligtopfyldende, vellidte gymnasieelever. En forbrydelse, Syed erklærer sig uskyldig i, og som en ny HBO-dokumentar i fire timelange afsnit tager op igen.

Det er ganske få sager (omhandlende mennesker, der ikke i forvejen var berømte), der har opnået så kæmpemæssig og verdensomspændende en bevågenhed, som denne her sag fik, da radiodokumentaristen Sarah Koenig i 2014 brugte første sæson af podcasten Serial på at optrevle den åbenlyst dårligt efterforskede sag. Hun fik den ikke opklaret, men millioner af mennesker verden over lyttede med og prøvede hver for sig og i utallige diskussioner at regne ud, hvad der var foregået.

Serials første sæson markerede et højdepunkt i den moderne true crime-genre og blev et startskud for podcast som mainstreammedium. Så der er ikke noget at sige til, at vi er mange, der stadig er nysgerrige, og som klikker på alle nyheder om sagen mod Adnan Syed. Vi vil gerne vide, hvad der er sket, og hvis vi ikke kan få at vide, hvad der faktisk skete dengang i 1999, kan vi godt nøjes med at høre, hvad der er sket med sagen, siden Sarah Koenig slap den.

Uværdigt nuttet

De første to afsnit af HBO’s dokumentar The Case against Adnan Syed tilfredsstiller ikke min nysgerrighed. Hverken den store nysgerrighed efter en sammenhængende forklaring eller den mindre nysgerrighed efter, hvordan det går med sagen. De første to afsnit byder bare på en langtrukken genfortælling af det, vi lærte af Serial. Bare uden nyhedens interesse eller en skarp fortæller.

Det kan sagtens være, at den nysgerrighed bliver stillet i de to sidste afsnit. Sidste år besluttede retten i Maryland at lade Syeds sag gå om, fordi hans (nu afdøde) forsvarsadvokat ikke havde ført hans sag godt nok, idet han undlod at indkalde et vidne, der siger, at hun talte med ham på det formodede gerningstidspunkt. Den beslutning er netop blevet underkendt af Marylands højesteret. Om de sidste to afsnit når at få det med, vil vise sig.

Serien lover antydningsvist at følge op på det, vi ved, men efter to afsnit ud af fire har den ikke indfriet sit løfte. Til gengæld er man begyndt at tvivle på, hvorfor lige netop denne mordsag skulle rage en. Der er ikke nogen friske interviews med Syed eller nogen detektivlignende fortællerinstans af en journalist. Det er principielt helt okay, men opremsningen af ulogiske sammenhænge i efterforskningen føles ikke meningsfuld, når man har hørt det hele før. Det virker, som om man med denne true crime-dokumentar i fire afnit er sprunget over, hvor gærdet var lavest og den forhåndsgaranterede interesse størst. Som om nogen er i gang med at skammalke sagen uden at bidrage med noget nyt.

Det, man får ud af de to (for lange) afsnit af The Case against Adnan Syed er et indblik i Adnan Syeds familie. Dem fatter man en gedigen sympati for, som er helt uafhængig af, hvad man hælder til at tro om skyldsspørgsmålet. De formår at holde sig kørende på trods af den sorg, det er at have en søn i fængsel på livstid for mord. Ligesom i podcasten kører familiens ven, advokaten Rabia Chaudry, rundt med bagagerummet fyldt af papkasser med sagsakter og kæmper videre for hans løsladelse.

Det trælse ved The Case against Adnan Syed er, at den dyrker et Disney-lignende nuttet udtryk. Eksempelvis når den i første afnsit, der har overskriften Forbidden Love, illustrerer højtlæsningen af Hae Min Lees dagbog med tegnefilmssekvenser, hvor hun bare falder og falder og falder, fordi hun er så vild med Adnan. Hae Min Lees og Adnans henholdsvis koreansk-amerikanske og muslimske familier brød sig ikke om, at deres børn havde kærester, men så var krisen vist heller ikke større.

Alligevel svælger The Case against Adnan Syed i det forbudte ved deres kærlighed på en måde, der får en til at trække følehornene til sig. Det er ikke rart at få læst højt af en død kvindes dagbog, når det ikke tjener andet formål end at understrege, hvor tragisk det er, at hun nu er død. Det er man jo godt med på, at det er.

’The Case against Adnan Syed’. Instruktion: Amy Berg. Kan ses på HBO Nordic mod Adnan Syed.