Overambitiøst periodedrama om legendarisk magtkamp

’Maria Stuart – Dronning af Skotland’ består stort set kun af elegant komponerede billeder, men har så travlt med at introducere nye komplekse konflikter mellem de to rivaliserende dronninger og alle rundt omkring dem, at man ikke når at blive bevæget

United Pictures

15. marts 2019

Overambitiøs er ikke det værste, en debutspillefilm kan være. Især ikke når man samtidig er en stilsikker iscenesætter, og det er Josie Rourke tydeligvis. Hun har instrueret teaterforestillinger siden årtusindskiftet, og hendes debut som filminstruktør, Maria Stuart – Dronning af Skotland, bugner af præcist komponerede billeder, der minder om 1700-talsmalerier, og sekvenser, hvor grupper af skuespillere bevæger sig, som om de næsten var en samlet organisme.

Det gælder især den i filmen netop hjemvendte dronning Maria Stuart (Saoirse Ronan) og hendes trofaste hofdamer. De bukker og nejer og klæder hende af og på og vasker hende og udfritter hende om samlivet med hendes afdøde mand, kong Frans af Frankrig, så man tydeligt kan se, at en dronnings krop ikke bare er hendes egen, men et fælles anliggende for et hof.

Maria Stuart – Dronning af Skotland fortæller den legendariske historie om magtkampen mellem den skotske dronning og hendes kusine dronning Elisabeth af England. Maria er en trussel for det engelske hof, fordi hun både er arving til den engelske trone og katolik – i modsætning til det engelske hof, der er protestanter og som sådan uafhængige af paven i Rom. Deres religionsstrid er nemlig ikke bare et spørgsmål om forskellige verdenssyn, men om storpolitiske magtbalancer.

Tematisk overlæs

Filmen begynder lige der, hvor Maria Stuart begynder at være et problem: Da hun som kun 18-årig barnløs enke vender hjem til Skotland i 1561. Her overtager hun tronen fra sin ældre halvbror James, der ellers har regeret. Han er –  til Englands tilfredshed – protestant, men i første omgang loyal over for Maria, der straks går i gang med at møve sig ind på den engelske trone og få Elisabeth til at anerkende hende og hendes endnu ufødte børn som potentielle tronfølgere.

Kampen mellem de to dronninger er ikke filmens eneste. Der går konflikter på kryds og tværs af alle fællesskaber i filmen, og de handler om alt fra økonomiske, politiske eller romantiske interessekonflikter, om kvindehad, homofobi og religiøse tilhørsforhold.

Maria Stuart vil gerne giftes, men ikke ejes, hvad der hurtigt viser sig at være svært at få en mand til at finde sig i. Elisabeth vil gerne regere og kan ikke finde ud af at forene det med ægteskab, fordi hun ikke stoler på, at hendes bejlere er interesserede i hende og ikke bare i den medfølgende magt, eller fordi det er for risikabelt at gifte sig med den trofaste Lord Bothwell med de forelskede hundeøjne, fordi han kun er lavadelig.

Efter at et koppeangreb i mild grad har vansiret hende, beslutter hun sig for at leve som en mand. Hvad det så end vil sige i 1500-tallet.

Filmen er fuld af karakterer med komplekse og tankevækkende problemer, men slet ikke lang nok til at folde dem ud. Strategiske overvejelser og moralske dilemmaer afløser hinanden i et tempo, der gør det svært at nå at blive følelsesmæssigt berørt.

Skuespillet virker teatralsk og stift, fordi man næsten kun møder karaktererne i tilspidsede situationer. Det er således ikke, fordi Josie Rourke og hendes hold af fotograf, scenograf og kostumedesigner ikke har gjort sig umage, at Maria Stuart – Dronning af Skotland virker uforløst, men snarere fordi filmen lider af tematisk overlæs.

’Maria Stuart – Dronning af Skotland’. Instruktion: Josie Rourke. Manuskript: Beau Willimon baseret på en bog af John Guy. Britisk. Vises over hele landet.