Læsetid: 4 min.

Provokatøren Flemming Flindt beskrevet som en forunderligt pæn mandarin

Koreografen og balletmesteren Flemming Flindt har nu fået sin egen hyldestbog. Men skaberen bag ’Dødens triumf’ er beskrevet nydeligt og ufarligt
Flemming Flindt er kendt for sine heftige nøgenballetter, ikke mindst balletten Dødens triumf. Men her ses han i Bournonvilles ballet Blomsterfesten i Genzanosammen med den franske danser Josette Amiel.

Flemming Flindt er kendt for sine heftige nøgenballetter, ikke mindst balletten Dødens triumf. Men her ses han i Bournonvilles ballet Blomsterfesten i Genzanosammen med den franske danser Josette Amiel.

Fotograf ukendt

15. marts 2019

Der var altid ståhej om koreografen Flemming Flindt. Dansere med bare bryster og nøgne balder hvirvlede hen over Gamle Scene i hans tid som balletmester for Den Kongelige Ballet 1966-78. For Flemming Flindt (1936-2009) gik lige ind i tidens trang til at vælte autoriteterne og søge nye, unge udtryk for sextrang og livssmerte. Hans balletter Enetime, Den unge Mand skal giftes, Dødens Triumf, Vidunderlige kælling og Caroline Mathilde fik et enormt publikum til at søge mod den moderne ballet. Flindt gjorde ballettens elitære kunstart til mainstream.

Knud Arne Jürgensens nye bog Mandarinen er en kronologisk gennemgang af Flindts bedrifter. Bogen følger ham som danser ved Den Kongelig Ballet og som international solodanser og siden som koreograf og iscenesætter. Bogen er smuk og meget grundig – i modsætning til Palle Schmidts sløsede interviewbog om Flindt fra 1996. Og Mandarinen indeholder en komplet værkliste, som i sig selv giver bogen en afgørende historisk værdi.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Anne Albinus
  • David Zennaro
Anne Albinus og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben Lindegaard

@Anne Middelboe Christensen

Pudsigt nok kan jeg stadigvæk huske Flemming Flints ulveagtige spring, da han og Kirsten Simone flygter hen over scenen væk fra landsbybeboerne i Ulven.

I slutfirserne var han på besøg i København med Dallas Balletten - vi var så heldige at se forestillingen sammen med, jeg ved snart ikke hvor mange dansere fra Den kgl. Ballet.

Torben Lindegaard

Nu er jeg telefonisk blevet afkrævet en redegørelse for begrebet "ulveagtige spring".

Det er næsten for meget forlangt - jeg er jo ikke balletanmelder og har næppe den rette perception eller det nødvendig ordforråd.

Men altså - Flemming Flindt kunne danse den klassiske ballets danseur-noble roller i flotteste stil. Hvis han ville præstere en flugt fra landsbybeboerne, hvor han i ulvens person fremstod som en Pokkers karl, så kunne han sagtens gøre det - og så med Kirsten Simone ved sin side !! - f.ex. Jeté spring á la James i Sylfiden.

Men jeg erindrer ulvens flugt, som et forskræmt dyrs flugt, hvor springene var mere langstrakte og udført med krummet ryg.