Læsetid: 5 min.

’Reformisten’ viser Sherin Khankans kamp for at reformere en religion, som ikke vil vide af hende

Kan man vriste islam ud af ortodoksiens jerngreb? Bedøm selv i Marie Skovgaards dokumentarfilm ’Reformisten’, der følger Sherin Khankan og skabelsen af Skandinaviens første moské for kvindelige imamer
I dokumentarfilmen 'Reformisten' følger vi Sherin Khankan i hendes forsøg på at slå bro mellem sin religiøsitet, sine følelser og sin kamp for at være en fri kvinde.

I dokumentarfilmen 'Reformisten' følger vi Sherin Khankan i hendes forsøg på at slå bro mellem sin religiøsitet, sine følelser og sin kamp for at være en fri kvinde.

Betina Garcia

21. marts 2019

Det lyder ufattelig smukt, når en kvindelig imam kalder til bøn. Jeg har aldrig hørt det før. Det har mange muslimer heller ikke, for ifølge traditionen leder kvinder ikke bønnen i en moské.

Derfor var det en verdenssensation, da religionssociolog Sherin Khankan i 2016 kaldte til bøn i Skandinaviens første moské med kvindelige imamer. Og nu kan man opleve hende og hendes myndige stemme som et symbol på det mod, det kræver at udfordre islam, i dokumentaren Reformisten, der åbner CPH:DOX.

Efter at have set dokumentaren kan man undres over, hvorfor Sherin Khankan overhovedet kæmper for at reformere en religion, der på alle måder signalerer, at hun er uønsket på grund af det, hun står for og tror på: at der er et sted for frie kvinder i islam. At koranen skal genfortolkes med fokus på ligestilling mellem kønnene. At muslimske kvinder har ret til islamisk skilsmisse og interreligiøse vielser og ret til at være imamer. At det er muligt at være homoseksuel og muslim på samme tid.

Den verdenskendte islamkritiker Ayaan Hirsi Ali endte med at forlade sin religion i forsøget på at vriste islam ud af ortodoksiens jerngreb. Dokumentaren, der følger Sherin Khankan i en periode, hvor hun opbygger Mariam Moskéen, er et eminent indblik i den sårbare position, hun befinder sig i i forhold til sit muslimske bagland, fordi hun forsøger at slå bro mellem sin religiøsitet, sine følelser og sin kamp for at være en fri kvinde.

Hun må forlade sin mand og faren til sine tre børn. Han sympatiserer med behovet for kvindelige imamer. Han synes bare ikke lige, at Sherin skal være imam. Han stiller hende et ultimatum, men hun går efter sine ambitioner med moskéen. Og svigter i stedet den stærke enhed, hun er opdraget af sine forældre til, at en familie skal være.

»Jeg har haft en drøm om at træde ind i en moské og føle mig omfavnet, rummet og hjemme,« siger hun. Og for hende er det ikke et valg: »Det svarer til at sige, at du ikke må tænke dine tanker eller udleve dine drømme.«

Ignoreret

Hun møder konstant religiøse mænd, der enten ignorerer hende til debatmøder eller siger, at hun misforstår koranen. At hun ikke kan finde teologisk belæg for sine handlinger som imam, og at hun derfor besmitter islam.

Men også kvindelige imamer, der har været pionerer sammen med Sherin Khankan i moskéen, forlader den, fordi de finder ud af, at de i virkeligheden deler majoritetens konservative holdninger i forhold til de interreligiøse ægteskaber, som Sherin Khankan brænder for at praktisere og taler åbent om. En konflikt, der fungerer som episk omdrejningspunkt i dokumentaren.

Andre medstiftere og bestyrelsesmedlemmer forlader Mariam Moskéen, fordi moskéen, fornemmer man, bliver for meget ildsjælen Sherin Khankans projekt. Hun går for hurtigt frem i forhold til moskéens bestyrelse, hvor flere advarer om, at de risikerer at støde sympatisk indstillede muslimer fra sig. Og det fællesskab af ligesindede, som hun higer efter, undslipper hende.

Hendes syriske far, der er troende muslim, siger: »Det er pragtfuldt med moskéen. Men du skal ikke prædike uden viden, for når man går så langt som til at ville etablere en ny islam, så vækker det vrede.«

Hun spørger: »Så tænker du, at jeg ikke har viden nok eller skal udvide den?«

Du har ingen med dig, får hun at vide. At blive ignoreret af sine egne er det værste. Den verbale modstand, hånen og udskamningen på de sociale medier er forventelig. Men ligegyldigheden og den passive modstand er det samme som, at Sherin Khankans livskamp ikke er nødvendig for andre end hende og nogle få andre.

Op til en fredagsbøn, hvor moskéen er tom, spørger hun ærgerlig og bekymret: »Hvor er folk?«

En kujon?

Men de kommer. De kommer med deres ønsker om at blive skilt islamisk fra en voldelig muslimsk ægtemand – selv om de lovformeligt er blevet skilt efter dansk lov (eller som en tilrejsende, der kommer til moskéen, efter svensk lov). De kommer for at blive interreligiøst gift, fordi de tror på alles ret til at vælge kærligheden. Også tv-vært og journalist Abdel Aziz Mahmoud kommer. Sherin Khankan har skabt et momentum for vielser af homoseksuelle muslimer, mener han. Sherin Khankan afslår at vie ham efter balladen i sin egen bestyrelse om de interreligiøse vielser.

»Man må vælge sine kampe,« siger hun til ham. Og bagefter, da han er gået: »Jeg føler mig som en kujon.«

Kompromiset bliver, at hun holder en tale til de to mænds bryllup. Det er ikke kun Abdel Aziz Mahmoud, der må tørre en tåre af kinden.

Og så har dokumentaren ikke engang med, at Sherin Khankan tilmed bliver angrebet af de politikere, man skulle forvente arbejder for integrationen, men i stedet synes at dyrke polariseringen med baggrund i løsrevne citater. Striden, der har trukket avisoverskrifter gælder Naser Khader (K), Martin Henriksen (DF) og Marcus Knuth (V), der har forsøgt at få frataget støtten til Exitcirklen, som Sherin Khankan er leder af, på baggrund af en række påstande om hendes virke og fortid. Khankan har forsvaret sig med, at de tager hendes udtalelser om bl.a. stening og sharia ud af en kontekst. Derfor har hun hevet de tre politikere i retten for injurier.

Der findes masser af grunde til at være pessimistisk på den islamiske feminismes vegne og om mulighederne for at reformere islam. Men også nogle færre til at være det modsatte. Efter knap tre år har Mariam Moskéen tre kvindelige imamer. De har gennemført 30 vielser hovedsageligt mellem muslimske kvinder og ikkemuslimske mænd og sørget for, at ti kvinder er blevet islamisk skilt – bl.a. på grund af psykisk og fysisk vold i ægteskabet.

Sherin Khankan er ikke bare en reformator. Hun er en frihedskæmper af dette lands fineste tradition. Og instruktøren Marie Skovgaard leverer et stærkt dokument over en historisk person og en begivenhed, som fortjener meget mere end de religiøse mørkemænds opmærksomhed.

’Reformisten’. Instruktion: Marie Skovgaard. Dansk. Er årets åbningsfilm på CPH:DOX og vises løbende under festivalen.

Sammen med teenagesønnen vil Rune Lykkeberg ind og se stjerneinstruktør Nick Broomfields klassiker Biggie & Tupac fra 2003 om den drabelige beef mellem to legendariske 90’er-rappere.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Erik Karlsen
  • ingemaje lange
  • Olaf Tehrani
  • Hanne Pedersen
  • Eva Schwanenflügel
  • Alvin Jensen
  • Marie Mollerup
  • Frede Jørgensen
  • Katrine Damm
  • David Zennaro
  • Gert Romme
  • Jørn Andersen
  • Viggo Okholm
Erik Karlsen, ingemaje lange, Olaf Tehrani, Hanne Pedersen, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Marie Mollerup, Frede Jørgensen, Katrine Damm, David Zennaro, Gert Romme, Jørn Andersen og Viggo Okholm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Alting begynder som en dråbe, til sidst bliver det en strøm - og den strøm har igennem hele menneskehedens historie vist, at på langt sigt vinder progressivitet og frihed, selvom det synes umuligt.

Olaf Tehrani, Bjarne Bisgaard Jensen, Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, Marie Mollerup, Frede Jørgensen, David Zennaro, Niels Duus Nielsen, Viggo Okholm, Rasmus Knus og Claus Nielsen anbefalede denne kommentar

Dilemmaet er jo altid, for den der tror de har fået en retfærdig ide for en slags revolution, om det kan gå stærkt nok.
Som buddhist oplever jeg masser af sympati,men springet fra at være kristen eller bare menneske, til aktivt at deltage i diskussioner og belæringer med e tandet fokus er ikke sådan lige.
Det enkelte troende menneske i Islam er jo hverken værre eller bedre end alle andre som ikke er for Islam, men det er svært bare at vende sin gamle norm og kultur ryggen.

Eva Schwanenflügel, Alvin Jensen, David Zennaro og Gert Romme anbefalede denne kommentar
Aleksander Laursen

"Kan man vriste islam ud af ortodoksiens jerngreb?"

Sagtens. Stop støtten til Saudi-Arabien. Stop med at støt fundamentalisme og gør det til en tradition at bombe og besætte muslimske lande, samt afprøve droner på uskyldige muslimer.

Kræv international lov hævdet overfor Israelerne så et apartheidregime kan stoppes. Så vi godt på vej.

Alt det ovenstående vil naturligvis kræve en selvkritik og kritisk journalistik aldrig set før i menneskehedens historie. Derfor kommer den hverken fra Information eller andre ms-medier, nok heller ikke nuværende eller tidligere generationer.

Vi må sætte vor lid til kommende generationer. De har et sidste skud i bøssen.

...
Hvorfor integration af muslimer i DK er så svær en øvelse, når end ikke de må gifte sig udenfor islam og når kvinden bør yde og ikke byde...Ja så må vordende mager vel hentes i hjemlandet; måske en kusine ude på landet....Jeg græmmes!

Poul Kristensen

@Frede Jørgensen: At respektere andre, betyder ikke at man får respekt tilbage. Langt fra. Faktisk er det sådan at dem der lægger mest vægt på at blive respekteret, selv respekterer andre mindst.

Eva Schwanenflügel

Respekt for Sherin Khankan og for hendes mod til at gå først.
Og skam over de danske politikere nævnt i artiklen, som har prøvet at undergrave hendes virke. De politikere, som forsøger at kapre stemmer på at splitte befolkningen.
Også skam over de religiøse mørkemænd, der af al magt forsøger at fastholde forældede traditioner og dogmer ved undertrykkelse.

Som Steffen Gliese skriver, så starter alting som en dråbe.

Olaf Tehrani, Viggo Okholm, Arne Thomsen, Dorte Sørensen og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

PS. Hvad enhver nok ikke lige vidste, (jeg gjorde ihvertfald ikke), så er Sherin Khankan og Pernille Vermund tætte barndomsveninder.
De har ikke set hinanden siden, men mødes nu for første gang siden barndommen i en ny programserie med værten Abdel Aziz Mahmoud, hvor der hver Søndag fokuseres på kontroversielle danskere, der deler Danmark.

Seriestart:
DR2, Søndag 24/03/19, 22.00-22.30
(Genudsendelse Tirsdage 14.30-15.00)

Religioner er som våben. I sig selv blot en tankekonstruktion, men brugt forkert kan de gøre ubodelig skade. Det bedste ville nok være at forbyde dem.

Dorte Sørensen

Et PS: til Eva Schwanenflügel 21. marts, 2019 - 05:22
Sherin Khankan har i mange år været med i debatten og var med til at oprette Kritiske muslimer. Hun er hele tiden blev skældt ud og hånet af fx. Pia Kjersgaard og hendes tidevandspræster. Alt hvad hun gjorde kunne i denne fremmedfjenskeklikke bruges i mod hende.

Olaf Tehrani, Arne Thomsen, Eva Schwanenflügel og Frede Jørgensen anbefalede denne kommentar

@Frede
Respekt for religion; dens ret til at afstumpet og fordumme dens subjekter , var det det du ville fortælle os? Respekt for den og det , som fortjener den, vil jeg så svare dig.

Poul Kristensen

@Frede Jørgensen: Man behøver bare at holde øjnene åbne.
Faktisk undrer det mig en hel del, at du ikke selv har lagt mærke til det. Men meget ofte er det sådan at enten tror folk på ting de gerne vil tro på, uden egenligt at kontrollere om det stemmer, eller også er de opdraget til at tro det. Så man bare gentager hvad man fik at vide som barn.

"Det bedste ville nok være at forbyde dem" (21. marts, 2019 - 07:35)

Peter,
skal jeg forstå det sådan, at du går ind for sindelagskontrol og eventuelt at indbygge en chip i folk, der giver et stød, hver gang de tænker forbudte tanker???? ;-)