Læsetid: 3 min.

Superkvinde rydder op i finansverdenen

Liza Marklund introducerer en ny, sej kvinde efter de mange krimier med journalisten Annika Bengtsson. Kiona er en perledykker fra Cookøerne, der læser Kundera og Easton Ellis
29. marts 2019

Ligesom i den virkelige verden er banker og finansspekulanter i fuld gang med at overtage den scene, der før var befolket af de nu så håbløst gammeldags narkohandlere, nemlig i krimier som bog såvel som i tv-serier. Bankcheferne giver bankrøverne baghjul.

Således også i Liza Marklunds nye roman Sort perle, der ikke desto mindre begynder i det fredfyldte farvand omkring Cookøerne i Stillehavet.

Liza Marklund er kendt som ivrig samfundsdebattør, men især som opfinderen af den skandinaviske femikrimi, der efterhånden har små 25 år på bagen. I alt har hun skrevet 11 historier om sin detektiv, tabloidjournalisten Annika Bengtzon, der også er blevet til film og tv-serie. Bedst kendt er måske Nobels testamente.

I bøgerne får mænd nogle drøje hug. Det har Liza Marklund også selv fået af især mandlige anmeldere, hvilket ikke har forhindret bøgerne i at blive store bestsellere. Hun har sit publikum.

Men nu er det slut med Annika.

Grundig research

Liza Marklund: ’Sort perle’.

Heltinden i Sort perle hedder Kiona, en ung kvinde, hvis familie har en perlefarm.

Hendes arbejde er at dykke efter østers på det dybe vand. Det er hun god til, og sådan er hendes fremtid stukket ud, selv om hun drømmer om at få en anden uddannelse. For det kompenserer hun ved i sin fritid at fordybe sig i vestlig litteratur af Kundera, Easton Ellis, Morante, Eco, Follett og Peter Høeg. Er det sandsynligt? Det er det i al fald her.

Den første tredjedel af Sort perle er en etnografisk beskrivelse af kulturen på Cookøerne, en hel lille bog i sig selv. Et samfund, hvor man har klaret sig uden penge, hvor alle kender alle og hjælper hinanden.

Liza Marklund, selv oprindeligt journalist, har researchet grundigt. Vi får meget at vide om perlesystemet, som i nyere tid er blevet industrialiseret. Øerne har lukket opkøbere og penge ind.

Bryder mod familiens vilje

Alt er alligevel relativ idyl, indtil en mystisk englænder støder på grund i sin båd og gradvist indlemmes i ø-samfundet.

Han og Kiona bliver elskende, indtil han bliver hentet af nogle lige så mystiske mænd, men efterlader en mindre formue i dollarsedler.

Kiona bryder mod familiens vilje op for at finde ham. Det er resten af bogens motor.

Hun kommer til Los Angeles, bliver bondefanget, mister sine penge, kommer på et hospital, hvor sygeplejersken Clay inviterer hende indenfor i sit kollektiv, der også omfatter en tidligere narkoluder, to hiv-ramte mænd, en kørestolsbruger, et par teenagepiger, og som sådan en anderledes udgave af fællesskabet ude på øerne. Clay er selv en transperson, der viser sig at være tidligere mand, en identitet, hun vender tilbage til, da hun slutter sig til Kiona i eftersøgningen.

Topspænding til sidst

Så går det over stok og sten til Tanzania, London og Stockholm, og, hvis bogen var en film, ville den herfra være en actionfilm, hvor Kiona træder i karakter som en superwoman, der er i stand til at få skovlen under en fjendtlig, finanspolitisk konspiration med tråde til Goldman Sachs. J.P. Morgan Chase, Kina og Rusland samt sågar Mobuto, den afrikanske diktator. Lyder det kulørt? Det er det. Men det har også en rod i virkelighedens skandaler.

Liza Marklunds dybtgående samfundsinteresse fornægter sig ikke. Så ville hun ikke være Liza Marklund. Oplysninger strør hun ud med rund hånd, når hun didaktisk, journalistisk og ulitterært standser op for at forklare os om dyrs rettigheder, om hvad religion egentlig er, om hvad der skete i Rwanda, og hvordan den amerikanske nationalbank i virkeligheden er farligt privatejet. Og er penge roden til alt ondt, som Kiona mener? Eller er de toleranceskabende symboler, som Clay, der har haft sin gang på Wall Street, mener? En fælles overenskomst, der bygger bro over kulturelle modsætninger? Penge diskriminerer jo ikke.

»De vil skide på, om du er bøsse eller luder, sort eller hvid, barn eller olding.«

Liza Marklund trækker sin suspense (for) langt ud, og stilen er ujævn, men på en eller anden måde lykkes det hende at få det hele til at hænge sammen med topspænding til sidst og en happy end, der nu ikke er så helt happy endda. Først og fremmest er det en eventyrlig fortælling, der sikkert kan blive en storartet film, og som man bliver klogere af at læse.

Liza Marklund: ’Sort perle’. Oversat af Nanna Gyldenkærne. Rosinante. 495 sider. 299,99 kroner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu