Læsetid: 3 min.

Willem Dafoe er en fængslende van Gogh i Julian Schnabels nye film om den ikoniske malers sidste år

Efter ’Loving Vincent’s’ håndmalede fortælling om van Gogh udforsker Julian Schnabel og en fremragende Willem Dafoe nu sanseligt malerens sidste år i det lyslegende drama ’Van Gogh: Ved evighedens port’
Den 63-årige Willem Dafoe er fremragende i rollen som en noget yngre van Gogh i filmen ’Van Gogh: Ved evighedens port’.

Den 63-årige Willem Dafoe er fremragende i rollen som en noget yngre van Gogh i filmen ’Van Gogh: Ved evighedens port’.

Fra filmen.

8. marts 2019

Van Gogh er i vælten. Sidste år udforskede den håndmalede Loving Vincent billedskønt de sidste år af malerens liv. Siden da har man herhjemme kunnet se en separatudstilling med van Gogh på Arken, og nu er det så tid til maleren og filminstruktøren Julian Schnabels blik på van Gogh med Willem Dafoe i hovedrollen.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg først var skeptisk over for projektet. Selve titlen, Van Gogh: Ved evighedens port, varsler noget pompøst og prætentiøst, og den nu 67-årige Schnabel (Basquiat, Dykkerklokken og Sommerfuglen) kan godt være højstemt, når det gælder. Samtidig havde han valgt sin ven Dafoe til hovedrollen; en fremragende skuespiller, men han er trods alt 63; van Gogh døde i 1890 i en alder af 37. Med den 87-årige Jean-Claude Carrière som førsteforfatter – især kendt for sit arbejde med Buñuel – tegnede der sig et billede af tre ældre herrers ønske om at tage livtag med evigheden, hvilket godt kunne lede til en selvhøjtidelig biopic.

Man skal male det, man føler

Heldigvis blev min frygt gjort til skamme. Den er et visuelt originalt og levende studie af van Goghs karakter og kunst, og efter få minutter er en fængslende Dafoe for altid ens van Gogh på nethinden. Skidt med alderen. Man glemmer hurtigt tidligere filmiske bud som Kirk Douglas og Tim Roth, for Dafoes ansigt er fantastisk, og han formidler smittende malerens passion, galskab og særlige blik for skønheden i hverdagen. For van Gogh handler det om at male det, man føler, og føle det, man maler, og filmen går på lignende vis dedikeret ind i at give et farvemættet og følsomt portræt af ham frem for at overforklare personen eller kunsten.

Vi skal se, hvordan han går ind i et rum, og lyset pludselig falder på en måde, så han bare male de sko, han lige har taget af. I det hele taget er filmen en smuk skildring af det lys, som van Gogh var på jagt efter, da han forlod Paris til fordel for Sydfrankrig.

Leg med lys og linser

Schnabel maler selv og har været inde over filmens malerier. Men frem for alt skaber han stemningsfulde billeder på det store lærred, mens han eksperimenterer med linser og lyssætninger. Det er en kunstners film om en unik kunstner, og legen med billederne giver liv og stemningen af, at vi sammen udforsker van Goghs tilgang til verden.

Samtidig får de strålende biroller det personlige drama frem. Oscar Isaac er en herlig Gaugain, som velmenende udfordrer van Goghs penselstrøg. Rupert Friend er Theo van Gogh, der bekymret finansierer sin martrede brors liv. Mads Mikkelsens eftertænksomme præst forsøger at forstå, hvad der foregår i van Goghs halv-ørede hoved.

Tankerne var præget af hverdagsstress, da jeg satte mig i biografmørket med indledende skepsis i blodet. Heldigvis kunne man hurtigt hvile i at være i gode hænder og lade filmens fokus på naturen og det smukke i det enkle være en lise for sjælen.

Det diskuteres i øjeblikket her i avisen, om kunst kan hele og helbrede. Den kan i hvert fald få tempoet ned og mindre prosaiske tanker ind i ens hoved. Det er ikke dumt at prøve i selskab med Schnabels vision om van Gogh.

’Van Gogh: Ved evighedens port’. Instruktion: Julian Schnabel. Manuskript: Jean-Claude Carrière, Julian Schnabel og Louise Kugelberg. England/Frankrig/USA/Irland.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Bjarne Bisgaard Jensen
Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu