Læsetid: 4 min.

Dans om menneskerettigheder løftede Dansk Danseteater fra europæisk til internationalt topniveau

Tim Rushton har skabt et nyt, aggressivt mesterværk med menneskerettighedsballet ’Carrying a Dream’ for Dansk Danseteater. Her udtrykker dansernes kroppe alle slags krænkelser – smidigt, grusomt og magisk
Dansk Danseteaters dansere har aldrig været bedre end her i Tim Rushtons foruroligende smukke og vrede afskedsværk ’Carrying a Dream’ om menneskerettigheder.

Dansk Danseteaters dansere har aldrig været bedre end her i Tim Rushtons foruroligende smukke og vrede afskedsværk ’Carrying a Dream’ om menneskerettigheder.

Søren Meisner

3. maj 2019

Da Dansk Danseteater i weekenden dansede Tim Rushtons nye helaftensværk Carrying a Dream, var der noget, der forandrede sig. Det så ud, som om kompagniet på magisk vis satte af til et umuligt spring, blot for at lande endnu højere — som om de løftede sig fra europæisk til internationalt topniveau.

For Carrying a Dream er et storladent og voldsomt værk. Det er alvorligt og politisk – med stærke holdninger om medmenneskelighed og respekt. Det er samtidig et frygteligt deprimerende værk, der ryster sjælen og sætter kroppen i undtagelsestilstand. For på scenen skildres det ene overgreb efter det andet og mærkes i tilskuersæderne. Hån, udelukkelse, mobning, chikane, undertrykkelse, overgreb, voldtægt — eller vold, der bliver til drab eller selvmord.

Dansernes arme gestikulerer præcist og synkront, mens benene tvinges i knæ, og nakkerne tvinges bagover, så kroppene til sidst bare ligger på ryggen som slagteklare ofre uden skyld. Gruopvækkende.

Ord som projektiler

Hen over dette rædselsunivers drøner en altoverdøvende lydkulisse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu