Der er flotte farver, men for få nuancer og for lidt musik i Donald Glovers musikfilm ’Guava Island’

Det amerikanske stortalent Donald Glover har sat barren højt ved at brillere som komiker, skuespiller, serieskaber og musiker under navnet Childish Gambino — og han har imponeret med sin vilje til hele tiden at gå nye veje. Men den seneste har ledt ham til en lækker, men banal hybrid mellem musikvideoen og spillefilmen, der ikke lykkes på nogen af de to genrers parametre
Alt for ofte føles Guava Island bare som en musical med et alt for smalt persongalleri – de personer, filmen reelt interesserer sig for, kan tælles på én finger.

23. april 2019

Amerikanske Donald Glover er en af popkulturens mest iøjnefaldende guldfugle. Med en imponerende lethed har han de seneste år bredt sig over flere og flere nye og originale udtryksformer. Indtil videre har den flittige og visionære 35-årige brilleret som optrædende og skrivende komiker, skuespiller, skaber af den fænomenale tv-serie Atlanta og musiker under kunstnernavnet Childish Gambino, hvis musikvideo This is America fra sidste år er et højdepunkt inden for sin genre.

Den mindst opfindsomme genopfindelse

Glovers nyeste genopfindelse af sit eget kunstneriske virke blev offentliggjort i forlængelse af Childish Gambinos koncert på den amerikanske festival Coachella. Her blev musikfilmen Guava Island vist, hvorefter den har været tilgængelig på streamingtjenesten Amazon Prime. Childish Gambino er angiveligt på sin sidste turné, og Donald Glover er på vej videre mod nye landvindinger.

• David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel