Læsetid: 2 min.

Jenny Wilson genbesøger på ’Trauma’ sit voldtægtstraume – endnu mere knusende end sidst

Parallelt med skabelsen af svenske Jenny Wilsons 2018-album ’Exorcism’ – om den voldtægt, hun blev udsat for i 2016 – skrev og indspillede hun et søsteralbum. ’Trauma’ er fuldt af symfoniorkester, svensksprogede tekster og en endnu mere råt modig fortællekunst – og genoprejsning som et helt, nyt menneske
Parallelt med skabelsen af svenske Jenny Wilsons 2018-album ’Exorcism’ – om den voldtægt, hun blev udsat for i 2016 – skrev og indspillede hun et søsteralbum. ’Trauma’ er fuldt af symfoniorkester, svensksprogede tekster og en endnu mere råt modig fortællekunst – og genoprejsning som et helt, nyt menneske

Peter Hove Olesen

12. april 2019

Jenny Wilsons forrige album Exorcism fra 2018 handlede om den voldtægt, hun blev udsat for i 2016. Men den nu 43-årige svenske sanger og sangskriver er ikke færdig med at behandle denne udåd i fuld, modig offentlighed, og hendes nye album hedder meget passende Trauma.

Det er et album, der er blevet skrevet og indspillet parallelt med Exorcism, men det er en anderledes skabning.

Exorcism kæmpede hun gennem elektroniske, aggressive sange for at generobre sig selv, sin krop. Denne gang foregår det for første gang i Wilsons karriere på svensk, og musikalsk er der partiturpassager med et 85 folk stort symfoniorkester. Arrangementerne er skabt i samarbejde med Hans Ek, og det kan både lyde klassisk og næsten helt elektronisk.

Genoplevet traume nu på modersmål

Instrumentalnummeret »08-6164670« vækker mindelser om et nådesløst rovdyr, der udvælger sig sit sagesløse bytte. Et alternativt soundtrack til Dødens Gab.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu