Læsetid: 2 min.

Jenny Wilson genbesøger på ’Trauma’ sit voldtægtstraume – endnu mere knusende end sidst

Parallelt med skabelsen af svenske Jenny Wilsons 2018-album ’Exorcism’ – om den voldtægt, hun blev udsat for i 2016 – skrev og indspillede hun et søsteralbum. ’Trauma’ er fuldt af symfoniorkester, svensksprogede tekster og en endnu mere råt modig fortællekunst – og genoprejsning som et helt, nyt menneske
Parallelt med skabelsen af svenske Jenny Wilsons 2018-album ’Exorcism’ – om den voldtægt, hun blev udsat for i 2016 – skrev og indspillede hun et søsteralbum. ’Trauma’ er fuldt af symfoniorkester, svensksprogede tekster og en endnu mere råt modig fortællekunst – og genoprejsning som et helt, nyt menneske

Peter Hove Olesen

12. april 2019

Jenny Wilsons forrige album Exorcism fra 2018 handlede om den voldtægt, hun blev udsat for i 2016. Men den nu 43-årige svenske sanger og sangskriver er ikke færdig med at behandle denne udåd i fuld, modig offentlighed, og hendes nye album hedder meget passende Trauma.

Det er et album, der er blevet skrevet og indspillet parallelt med Exorcism, men det er en anderledes skabning.

Exorcism kæmpede hun gennem elektroniske, aggressive sange for at generobre sig selv, sin krop. Denne gang foregår det for første gang i Wilsons karriere på svensk, og musikalsk er der partiturpassager med et 85 folk stort symfoniorkester. Arrangementerne er skabt i samarbejde med Hans Ek, og det kan både lyde klassisk og næsten helt elektronisk.

Genoplevet traume nu på modersmål

Instrumentalnummeret »08-6164670« vækker mindelser om et nådesløst rovdyr, der udvælger sig sit sagesløse bytte. Et alternativt soundtrack til Dødens Gab.

»Vem Är Rädd För Hvem« og den dundrende smukke »Säg Vad Som Hände« kan minde om Giorgio Moroder og Lalo Schifrins mest episke og harmonisk overvældende soundtrackkunst. Det er to stolte, udfordrende numre stilet direkte til voldtægtsmanden. Men det efterfølges af den underfuldt korsungne tvivl på hende selv i den kirkeklingende »Kunde Jag (Ha Hindrat Dig)«.

Og så kommer »Händelseforlöpet«, den minutiøse genkaldelse af optakten til og selve udåden på hin skæbnesvangre nat. Det kortlagde hun også på »Rapin*« på Exorcism. Men denne gang er det ikke pakket ind i en vers og omkvæd. Det er Wilson, der genoplever traumet på sit talte modersmål ledsaget af et gyser-soundtrack, der grumt anskueliggør rædslen.

Urtidsdragen er vågnet

Man forstår, at Wilson trods sin hudløshed på Exorcism stadig havde en distance i sine sange. Ikke her. Det her er et voldsommere og mere formfuldendt værk, som musikalsk insisterer på mange flere nuancer i lidelsen og traumet. Raseri, hævntørst, angst, sorg, tvivl, overlevelseskamp, selvudslettelse.

Og der sker noget helt forunderligt, da »Händelseforlöpet« glider over i det korte instrumentalnummer »Förvandlingen«. Blæsere fra en anden tabt verden, hun ikke kan nå, klager deres nød.

Hun bliver aldrig den samme igen. En dyb, trist grundstemning i Wilson for altid. Her illustreret ved en kold og truende baggrundsdrone, som overtager igen og igen – som den drone, man kan høre i The Black Lodge i Twin Peaks. Det er en grundstemning, som albummet klinger ud på med det sidste dundersmukke nummer med den sigende titel »Jag Finns Inte Mer.«

Samtidig er Trauma også et album, hvor Wilson synes at genvinde kontrol, det er et kunstnerisk mere fuldbyrdet album. Med de store partiturpassager skaber hun sammen med Hans Ek en tryghedszone, men også et illustrativt episk drama i sine sange. Vi lider med hende.

Men der synes også at opstå et handlingsrum. Og Trauma er – også – en genoprejsning fra voldtægtslejet som et helt, nyt menneske, som en »urtidsdraka«, som hun formulerer det.

»Nu är du rädd
Säg att du är rädd«
, synger hun.

»Du borde räknat ut
Att du aldrig kommer undan

Med disse to dokumenter, lidelseshistorier og smædeskrifter demonstrerer Jenny Wilson, at hun har ret.

Jenny Wilson: ’Trauma’ (Gold Medal Recordings). Udkommer i dag 12.4.

På sit nye album ’Exorcism’ driver Jenny Wilson voldtægtens traume ud af kroppen ved hjælp af musikken. Det var nødvendigt for overhovedet at kunne lave musik igen.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu