Læsetid: 7 min.

Hvis Jon Stephensen tror, at dansk teater har svigtet de unge, så er det fordi, han ikke har været uden for sit eget teater

Årets udstillingsvindue for dansk børne- og ungdomsteater, ’Aprilfestival – teater for små & store’, var et overflødighedshorn af veldrejet teater om alle slags følelser og tidens mest aktuelle emner som klima og seksualitet. Der var også plads til det teater, der mest blot vil forfine den gode historie. Den politiske opbakning til branchen og dens udviklingsmuligheder har haltet, men oplevelserne i Hjørring af landets nuværende teaterudbud viser, at dansk teater stadig tager kultur til børn og unge særdeles seriøst
Aprilfestival turnerer fra kommune til kommune – i år blev det Hjørrings tur – og byder på både spritnye forestillinger og andre, der har flere år på bagen. Fotoet her er fra årets Festivalshow, et medley af flere forestillinger.

Søren K. Kløft/Aprilfestival

10. april 2019

Publikum på Aprilfestivalen sidder helt tæt sammen på taburetter rundt langs ydersiderne af et stort, hvidt telt.

På gulvet i midten står et bord med et miniatureskovlandskab i lyserøde og lilla nuancer. Der er musik, røg, maniske opremsninger af selvdestruktive ytringer, intimitet og svære følelser. Midt i det hele giver den unge skuespiller Isa Marie Henningen på rørende, sårbar vis stemme til den kun 13-årige Mira Mobecks dagbogsnoter i tiden op til hendes selvmord. Teatret Fair Plays I skovens dybe stille ro er intenst og seriøst teater om depression og selvmord henvendt til unge på 14+.

Der har i teaterdebatterne det seneste år været meget fokus på børneteater.

Kulturminister Mette Bock (LA) varslede en banebrydende scenekunstreform, der på den positive side skulle inkludere en ny udviklingspulje på 33 millioner og på den negative side ville fjerne støtten til børne- og ungdomsteater. Branchen råbte vagt i gevær af frygt for nedskæring på teatertilbuddene til børn og unge, og det kom til at fylde en del i debatten. En debat, som både kulturministeren og de øvrige politikere tydeligt var prægede af, da den nye aftale om scenekunststøtten skulle i hus.

Repræsentanterne fra både R, SF og S fremhævede, at de især kæmpede for, at priserne på børnebilletter ikke skulle stige. Til gengæld så vi aldrig mere til de 33 millioner til udvikling og nytænkning.

Udviklingen lader vente på sig, men ifølge mange af børneteatrene er billetsalget uændret. Som udgangspunkt er status quo bevaret. Men betyder det så, at kvaliteten daler? At branchen skriger på innovation og en økonomisk saltvandsindsprøjtning?

Ikke kun parforhold og Hamlet

Aprilfestival er verdens største teaterfestival for børn og unge og dermed det ideelle sted at tage temperaturen på udbuddet af scenekunst til disse målgrupper. Og enhver, der tog sig tid til at se en håndfuld forestillinger i år, vil kunne se, at der heldigvis er masser af velproduceret og vedkommende teater til både børn og unge i Danmark. Branchen har ikke opgivet til trods for politikernes skiftende støtte.

Hvor scenekunstfestivalen CPH STAGE tilbyder highlights af voksenteater fra året, der er gået, byder Aprilfestival på både spritnye forestillinger og andre, der har flere år på bagen.

Netop fordi festivalen turnerer fra kommune til kommune er dette punkt vigtigt. Det giver børn og unge i den pågældende kommune chance for også at opleve det, deres jævnaldrende i andre dele af landet har set tidligere. Modsat teater til voksne kan de gode forestillinger til børn og unge ofte opleves i mange år efter premieren, hvor de turnerer rundt i landet til både skoler og teatre.

Fredag eftermiddag havde brancheforeningen Dansk Teater arrangeret en debat med titlen »Bedre rammer for flere teateroplevelser til børn og unge«. Efter oplæg fra fem branchefolk kunne alle interesserede byde ind. Mest markant var dog teaterchefen for – det i den nye scenekunstaftale betænkte teater – Aveny-T, Jon Stephensen.

Han sagde i sit oplæg, at »dansk teater som helhed har svigtet de unge«, som han definerede som hele gruppen mellem 12 og 34 år. Han tilføjede, at ungdomsteater i Danmark kun handler om parforhold eller Hamlet. Og at det burde være skabt af unge, om unge, for unge.

Man kunne tro, at Jon Stephensen aldrig har set teater uden for sit eget hus. For der er masser af virkelig velproduceret, ungt teater at finde rundt om i landet. Både på de faste danske scener, som for eksempel Momentum i Odense, og hos de turnerende teatre.

Derudover bød debatten desværre ikke på mange løsningsforslag til en presset branche. Formanden for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst, Lars Seeberg, kunne kun beklage, at den nuværende kulturminister ikke havde lyttet til udvalgets indstillinger. Men han understregede dog – som svar på Jon Stephensens kommentar – at de i projektansøgningerne ser en stigende tendens til, at teatrene vil arbejde med vigtige emner om alt fra klima til social identitet i deres ungdomsforestillinger. Endvidere luftede han drømme om, at fremtidige regeringer vil skabe samarbejde på tværs mellem Undervisnings- og Kulturministeriet.

Svære følelser og store emner

Der var så afgjort vigtige emner til stede på årets Aprilfestival.

Ikke kun i førnævnte forestilling om selvmord fra Teatret Fair Play. I HiLS DiN MOR og Folketeatrets Den sommer far blev homo (12+) er der plads til både morsomheder og en veldrejet fortælling om identitet og ikke mindst spirende seksualitet – homoseksuel eller ej – i fortolkningen af Endre Lund Eriksens roman. Et lignende tema luftes i Opgang2 Turnéteaters To (14+), hvor også krig og maskulinitet spiller en vigtig rolle.

Musikteatret Zaum tager med operaen Vølvens dom for de ni til 14-årige fat i et af tidens hotteste emner: klimaforandringer. Et emne, der i den grad har de unges opmærksomhed. Tænk bare på de mange klimademonstrationer, som børn og unge har skabt det seneste år.

Netop menneskers påvirkning på naturen går også igen i børneforestillingen fra Vendsyssel Teater: I Havfruen fra Hirtshals kan de tre- til niårige i en musikalsk og fængende dukkeforestilling lære om de konsekvenser, havforureningen har for havets dyr. Et emne, der således ikke kun fylder i bedste børnesendetid på DR Ramasjang, men også i børneteaterregi.

Aprilfestival – teater for små & store 2019, Hjørring

Festivalen med gratis børne- og ungdomsteater startede i 1971 i Herning og har siden turneret til en ny kommune hvert år.

Alle billetter til Aprilfestival er gratis, og sæderne er fyldt op med kommunale indkøbere, kulturformidlere og massevis af børn og unge fra lokalområdet.

I år var der 156 forestillinger henvendt til aldersgrupper fra nul til voksen. Derudover en række konferencer og debatter.

Festivalen er arrangeret af Teatercentrum og værtskommunen, der sammen med Kulturministeriet står for finansieringen. I 2020 rykker Aprilfestival til Holbæk kommune. Mere info om forestillinger og turnéplaner kan findes hos de enkelte teatre.

For de mindre børn var der ligeledes rig lejlighed til at tale om følelser, når Randers Egnsteater med Kærlighed (1,5-5-årige) inviterer til dukketeater fuld af nuttede dyr og små rekvisitter i en fortælling om følelser – og især om, at kærlighed er helt o.k. uanset hudfarve og race. Der er også masser af genkendelige følelser på spil i Teatergrads nye samarbejde med Røde Kors: Fællesskab – i børnehøjde. Her får de seks- til niårige set, hørt og på rørende vis anerkendt deres følelser og tanker omkring ensomhed og fællesskab i en forestilling, der burde være obligatorisk i enhver indskolingsklasse. Apropos samarbejde på tværs af ministerier.

Nonverbalt teater hitter

Selv om der på årets festival var en klar tendens til at tage fat på vigtige emner i forestillingerne, var der også plads til en række oplevelser med fokus på den gode historie. Teatret Thalias Tjenere byder ind til dyster uhygge og gys med velfungerende chokeffekter i deres Dracula (11+), mens Teater Patraskets Pinocchio (8-12 år) er en visuelt stimulerende og fængende udgave af Carlo Collodis klassiker, der er mere steam punk end Disney i sit udtryk.

Netop fortællingen er også i fokus i den finurlige historie Tænk, hvis man havde en rejsegrammofon (8+) skabt i samarbejde mellem Teatret Gruppe 38, Teatret Møllen, Teater2tusind og Carte Blanche. En sød nyfortolkning af Karen Blixens Babettes gæstebud fortalt helt enkelt, så det er op til barnets (og den voksnes) egen fantasi at skabe billederne.

Ret bemærkelsesværdigt er det, at især et par af de nonverbale forestillinger byder på nogle af de mest klare historier. Hr. Teaters nyeste skud på stammen, Chicks (4+), er en hylende morsom fortælling om to burhøns, der slipper fri. Kun med kropssprog og kaglen serverer de to skuespillere en historie for publikum, hvor både voksne og børn kvitterer med latter helt nede fra maven. Samme ordløse tilgang kan opleves i Zangenberg Teaters Far er sur for de fire- til niårige. Mimik, attitude og øjne kan fortælle det samme som tusind ord. Og måske endda bedre.

Også Teater Kriskat har i samarbejde med Thy Teater skabt en forestilling, hvor det handler mere om sanser end om ord. Med B-Bumm nås de alleryngste på 0,5-3 år i en farverig, finurlig forestilling med lyde, hjerteslag og sjove stofbeklædte skumrør, der simulerer kroppens organer. Børnene kan være nysgerrige, mærke, lytte, se og røre, hvilket fungerer rigtigt fint for de alleryngste teatergængere.

Alle ender af landet

Hjørring kommune har i år formået at samle hundredvis af teateroplevelser til både store og små på et meget afgrænset område rent geografisk. Aprilfestival gik officielt i gang allerede søndag den 30. marts og spillede i den første uge rundt omkring på kommunens skoler, biblioteker og andre kreative steder.

Torsdag var der traditionen tro festivalshow for at markere slutspurten og begyndelsen på tre intense dage. I Hjørring kunne showet – med en collage sammensat af en række af festivalens forestillinger – opleves både eftermiddag og aften. Det betød, at også de yngre skolebørn havde en chance for at se med.

I det stort anlagte show på Vendsyssel Teater var det især danserne fra Black Box Company med uddraget af No Sex og Uppercut Danseteater med deres Just Blazin’ – Old School, der fangede opmærksomheden. Men også som smagsprøver på de forskellige forestillinger var showet velfungerende. Festivalen kulminerede således med et tætpakket, offentligt program i den sidste weekend. Med alt samlet inden for gåafstand i Hjørrings centrum kunne man nå at se virkelig mange forskelligartede teaterforestillinger på festivalens sidste tre dage.

Der er mange gode teateroplevelser derude – også til de unge. Det handler blot om at finde dem og tage imod dem. Dermed ikke sagt, at branchen ikke ville være godt tjent med øget tilskud. Ikke blot med støtte til et enkelt teaterhus, der laver populære forestillinger til unge, men med en pulje, hvor de mange teatre i endnu højere grad end nu kunne samarbejde på tværs om at skabe vedkommende teater til børn eller unge. En pulje, der kunne sikre, at teatrene kommer ud i alle ender af landet, så børn og unge – uanset postnummer og social status – får mulighed for at tage seriøse, velproducerede scenekunstoplevelser med i bagagen.

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

• Steffen Gliese