Læsetid: 2 min.

Lowly er pompøs i ordets allerpositiveste betydning

Den danske kvintet Lowly dyrker på dets andet album en art elektropoppet fridykning i et pløret og underskønt lydunivers. Keyboards og kvindevokaler flyder sammen i ekkoer, hvis udspring ikke kan stedfæstes, men giver lytteren lyst til at vende tilbage
Den danske kvintet Lowly dyrker på dets andet album en art elektropoppet fridykning i et pløret og underskønt lydunivers. Keyboards og kvindevokaler flyder sammen i ekkoer, hvis udspring ikke kan stedfæstes, men giver lytteren lyst til at vende tilbage

Anna Jarmolovicz/ Bella Union

13. april 2019

Uforudsigeligheden er den største kvalitet ved Lowlys andet album. De lange strømme af uventede afveje, der ikke lyder, som jeg umiddelbart forventer. Det er en kvalitet, fordi det vækker lysten til at vende tilbage til musikken, og fordi den efterlader mig med en række uforløste refleksioner over resonans og rækkefølge.

Kan et ekko eksempelvis komme før udspringet af dets lydkilde? Hos Lowly synes svaret at være ja.

Lowly blev dannet i 2014 i forlængelse af et gruppearbejde på det jyske musikkonservatorium, hvor alle bandets fem medlemmer gik. Både titlen på deres debutalbum Heba fra 2017 og det aktuelle Hifalutin forbinder jeg instinktivt med islandske Sigur Rós, og sammenligningen er ikke uden samklang.

Men selv om Hifalutin klinger vulkansk, er det et engelsk ord for at være pompøs. Og det er faktisk (i ordets allerpositiveste betydning) meget dækkende for Lowlys stil.

Særligt på førstesinglen »Baglaens«, hvis tekst baserer sig på en skitse fra Inger Christensens systemdigtning og på hyldesthymnen »Stephen«, der er skrevet til ære for den afdøde fysiker Stephen Hawkins.

Bandet har hele to sangerinder, og både Soffie Viemoses og Nanna Schannongs stemme har hver for sig så meget ejendommelighed, at det halve ville være rigeligt. Deres dragende sang er nøje doseret på en måde, der gør det svært at vurdere, hvornår den ene tager over fra den anden, og hvornår de smelter sammen.

Det skaber en særlig ro, at de ikke kæmper om at blive hørt, men kæmper med hinanden om at skabe de mest interessante vokalistiske prægninger af den ulmende, søgende, boblende materie af synthesizere, keyboards og trommer, de manøvrerer i.

Distanceret distortion

Pladen består af 12 sange, der er fordelt på 14 numre, da et enkelt er splittet i tre og spredt mellem resten. På »II« reciteres teksten med distanceret distortion, mens et ekko overdøver og overhaler den oprindelige kvindestemme og gør den svær at afkode.

Vemodigt fortæller hun, at det regner, selv om det ikke var meningen, at det skulle regne. Og hun længes mod en fortid i Hollywood i tresserne, der ikke er hendes, men som hun hører om i en podcast. Der er tristesse at spore i tonelejet og hos de sporadiske blæsere.

Musikken er udstrakt med en skøn særhed og en snublende undren ikke ulig internationale indienavne som Beach House og Blonde Redhead.

Lowlys musik er da også blevet kaldt drømmende støjpop, men det ved jeg ikke, om jeg mener, er helt dækkende. For støj er jo lyd, der irriterer, skurrer, er ubehageligt, hvis ikke ligefrem skadeligt. Og det modsatte kan siges om Hifalutin.

Hvis Lowly er støjende, er det i så fald den blødeste støj, man kan forestille sig. Og hvis de er drømmende, er det som i en pløret undervandsdrøm, hvor man bliver ført af blide hvirvelstrømme fra en elektrisk guitar eller et trommeloop.

Forsangerinderne er ikke nødvendigvis i forgrunden. De virker til at skifte position undervejs, så man aldrig helt ved, hvorfra de synger. Om det skyldes, at optagelserne er indspillet i en århusiansk lagerhal og suppleret med lydbidder fra en koncert i et vandtårn, ved jeg ikke, og det er også underordnet. For der er netop intet behov for orden i musikken. Den slynger sig derhen, den føler for, og så føles det naturligt.

Lowly: ’Hifalutin’ (Bella Union)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Bjarne Jørgensen
  • ingemaje lange
Bjarne Jørgensen og ingemaje lange anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu