Sebastian er Don Quixote af dansk beat

Den folkekære sanger har netop udgivet sit album nummer 40, hvis numre er bedst, når de dyrker det enkle, og stemmen afslører sine slidsår
Hun nåede at klappe hunden er en værdig markering af en lang karriere, hvor Sebastian har nået mere end de fleste. Sangene er både fjollede og intime. De er bedst, når de er simple og ikke prøver så meget andet end at udtrykke en enkel følelse.

Berit Hvassum

27. april 2019

Selvom Sebastian i indeværende år kan fejre sin 70-års fødselsdag, er han på ingen måde på vej på pension. Hun nåede at klappe hunden er hans fyrretyvende album i dét navn, Knud Christensen af kommercielle årsager blev påduttet tilbage i 1970, og som siden har fulgt ham gennem en lang og produktiv karriere.

Der er genkendelig dramatik og eventyr i de nye kompositioner. På »Klods Hans« er glæden stor ved at genfortælle den velkendte historie i tung 2/4-takt med hornbåt og »hallehallehøj«. Men der er også alvor at spore på sange som »14 hjerner« og »Rejsen til Amerika«. Særligt en trodsig skepsis for teknologi ses i linjer som, at »computten går kaputten« og »det drøner rundt med droner / og robotter popper op / og de digitale bier / stikker nåle i din krop«.

På »Rejsen til Amerika« kritiserer Sebastian amerikansk politik og karakteriserer samtidig sit yngre jeg i beskrivelsen: »En Don Qijotte var jeg dengang / vi turde slås for en ide«. Sammenligningen er ganske rammende for Sebastians position som den lidt kejtede ridder i dansk musik: En figur man – alt efter hvem man er – anser for enten som en fortidsforblændet nar eller en idealistisk martyr, der kæmper mod alt, selv vindmøller, for det han tror på.

Når han på åbningsnummeret »14 hjerner« får den indskydelse at indflette en parafrase af Poul Reumerts oplæsning af Oehlenschlägers »Guldhornene« eller skaber et omkvæd ved at omskrive børnesangen »Fra Engeland til Skotland«, hælder jeg mest til første udlægning. For at rime »helledusseda« med »Amerika« og »hjerner« på »stjerner« virker lallet og letkøbt.

Men så overmandes jeg af de afdæmpede ballader, »Lille hjertesang« og »Hymne til efteråret«, og betages af den enkelhed og de oprigtige budskaber om kærlighed, de rummer. De påminder mig om dét, Sebastian er bedst til: at skrive sange med melodier, der på parasitisk vis snylter sig ind i hjernebarken og slår sig ned, så omkvæd, korstykker og klavergange ikke er til at slippe igen.

Tidens slitage

At Sebastian oprindelig var inspireret af Donovan og Dylan fremstår tydeligt på de akustisk guitarbaserede »Vist har jeg lovet dig det« og »Goodbye Good Friend«. Sidstnævnte er fra 1967 og albummets eneste engelsksprogede nummer. Sebastian havde glemt den, men har nu (med hjælp fra en Irene, han takker i omslaget) genfundet og indspillet den.

Vokalen raller rustent, intoneringen er ligefrem, og den tykke danske accent giver sangen charme. At Sebastian har spillet over 2000 koncerter kan høres, og det lyder godt. Der er noget ærligt og nostalgisk over nummeret, hvis afsenders alder og autoritet vejer op for de slidsår, stemmetøjet har pådraget sig. Tidens uundgåelige slitage på stemmen bliver ekstra tydelig i kontrast til pladens sidste nummer, en reprise af »Menneske min ven« fra 1976.

Hun nåede at klappe hunden er en værdig markering af en lang karriere, hvor Sebastian har nået mere end de fleste. Sangene er både fjollede og intime. De er bedst, når de er simple og ikke prøver så meget andet end at udtrykke en enkel følelse. De er ikke på niveau med bagkatalogets største sangskatte, men det ville også være mere end meget forlangt.

Sebastian: Hun nåede at klappe hunden (Playground Music)