Troldene er os, og de minder os om vores destruktive urdrifter lige under den menneskelige overflade

Tidligere har troldene fra House of Trolls mobbet maskeringsforbuddet og trollet de politiske magthavere ved at afholde ’Det store folketåbevalg’. I øjeblikket kan de ses på Teater Sort/Hvid i forestillingen ’The Troll Show’, der er en foruroligende fest, som går i kødet på internettrolde og prikker til publikum. Det er både uhyggeligt komisk, men også en forudsigelig provomaskerade

Frederikke Dalum

3. april 2019

De vil tydeligvis fortælle os noget, troldene, der er trådt ud af den grottelignende scenografi på Teater Sort/Hvid i København. Nu står de helt ude ved stolerækkerne i salen, hvor lyset er blevet tændt, og gestikulerer gryntende til os.

Men vi forstår dem ikke.

De vil have os til at gøre noget, det er klart. Men hvad? Skal den pæne mand, der har fået stukket en tæppebanker i hånden, slå personen, der sidder foran ham, med den? Kommunikationssammenbruddet og følelsen af at være kaldet til at gøre noget, men ikke vide hvad, virker til at være selve kernen i Sigrid Johannesens The Troll Show.

I forestillingen lader Johannesen tidens internettrolde træde ud af skærmen – altså dem, der med mere eller mindre alvorlige hensigter driller og kortslutter den mere eller mindre demokratiske samtale i nettets kommentarfelter, spreder falske nyheder og i det hele taget angriber vores virkelighedsopfattelse.

Men man har også allerede kunnet møde de tre trolde, som kun tilsyneladende spiller hovedrollerne i showet, ude i virkeligheden inden forestillingen på det københavnske teater.

I december mobbede de maskeringsforbuddet ved en aktion på Rådhuspladsen, hvor de som repræsentanter for den mystiske virksomhed House of Trolls rekrutterede maskotter til på lovlig vis at bære niqab i det offentlige rum. Og i januar trollede de på ny de politiske magthavere ved at afholde ’Det store folketåbevalg’, hvor forbipasserende som en ironisk hyldest til politikerleden (»den mest kollektivt samlende følelse, vi oplever på tværs af politiske skel i 2019« ifølge House of Trolls) blev opfordret til at stemme på de politikere, de var trættest af. Et valg, som selvsagt »kun havde tabere«.

Vold, sex og publikumsinddragelse

I forestillingen på Sort/Hvid er den letfattelige ironi afløst af et budskab, der er mindre umiddelbart begribeligt, men ikke mindre konfronterende. Her er det ikke politikerne, men tilskuerne, som trolles og vel i virkeligheden har hovedrollerne.

»This is ur show. We are you,« blinker det i hvert fald digitalt fra den skærm, der hænger over Frederikke Dalums grønligt dampende grottescenografi, der som hele forestillingen minder om en mellemting mellem et retro computerspil og en unheimlich hjemlig scene fra et tv-show af i går.

Frigge Fri

Det viser sig ikke kun at hentyde til, at det er os selv, som troldene spiller og spejler i de scener, der udspiller sig i den forhistoriske grotte, efter showet er blevet indledt af en voiceover, der i eventyrstil har fortalt om en verden og en virkelighed, hvor gamle grænser er opløst, og alt er forandret og gjort globalt af det store stygge internet: Tag bare stykkets første scene, der viser os et middagsselskab, hvor troldene mimer mennesker med stive bevægelser og med stemmer, der ikke lyder fra deres munde, men fra højttalere, diskuterer, om vi har fået en demokratisk revolution eller mistet fællesskabet med internettet. Alt imens de sønderlemmer og spiser en baby, der er blevet grillet over bål, tilsat de tegnefilmsagtige lydeffekter, der for tiden er så populære på teatrene.

Når vi får at vide, at det er vores show, og at troldene er os, er det også et varsel om, hvordan hele forestillingen falder fra hinanden i vold, sex og publikumsinddragelse, som for at vise os de destruktive urdrifter, der ligger lige under den illusion om menneskelighed, som de tre trolde med det pæne tøj, kæmmede hår og vansirede ansigter karikerer.

Kendt skabelon

Johannesen, der debuterer som dramatiker og instruktør med The Troll Show, har været involveret i flere af Christian Lollikes forestillinger, der er Sort/Hvids kunstneriske leder. Så på den måde er det ikke så mærkeligt, at maskespillet The Troll Show i både sin opbygning og beskæftigelse med en virkelighed, der føles uvirkelig, minder meget om noget, man allerede har set.

Lollike har både brugt dukker (med sit virkelighedsintervenerende, magtmobbende Dukkeparti), zombier (i forestillingen Living Dead om flygtningekrisen) og vampyrer (i den mere åbentsøgende danseforestilling The Vampire Revolution om oprør) som figurer, der både udstiller en mistet menneskelighed og – forsøgsvist – gøres til oprørere mod samme orden og afmagtsfølelse, som de er produkter af.

Troldene er på mange måder bedre billeder. Signe Herlevsens fantastisk ekspressive masker giver troldene et uhyggeligt komisk udtryk af forstenet afbrændthed, og man må gætte på, at det er de krediterede »skuespilkonsulenter« Piet Gitz-Johansen, Katrine Leth Nielsen og Christine Sønderris, der giver dem så god krop i det præcist orkestrerede sammenbrud af en foruroligende fest, The Troll Show virkelig også er.

Hele den Sort/Hvid-skabelon, som forestillingen følger, er også bare så kendt. Der holdes fast i provokationen af publikum, selv om den for længst er blevet til en underligt tom pseudoprovokation og er helt selvbevidst om det. Modsat forsøget på at vende internettrolden fra et problem til noget med et potentiale for en mere direkte provokation i aktionerne bliver troldeshowet som teaterforestilling en forudsigelig maskerade om den afmagt, det både begynder og ender med.

’The Troll Show’. Sort/Hvid. Manuskript og instruktion: Sigrid Johannesen. Til den 13. april