Det brænder på bjerget (Fire on the Mountain) er titlen på Anita Desais roman fra 1977 (dansk 1984). Romanen beskriver et indisk samfund mellem modernitet og uoplysthed. Socialklasserne lever i enklaver isoleret fra hinanden. Især kvinder og naturen udnyttes i en hastig moderniseringsproces.
I romanens begyndelse får den gnavne rektorenke Nanda Kaul uønsket besøg af sit oldebarn, den opvakte Raka. Nanda kan ikke afslå besøget. Raka har haft tyfus og kan ikke rejse med sin diplomatfamilie til Geneve, hvor faderen skal udstationeres. Den virkelige årsag er dog, at Rakas mor har haft et psykisk sammenbrud.
Nanda Kaul bor alene og bryder sig ikke om andre mennesker. Postbuddets rute på hendes ensomme bjerg imødeses med nervøsitet og modvilje. Breve fra de voksne børn og børnebørn kan kun indeholde krav, som hun ikke magter:
»Hun besluttede sig til at sige ’nej’ lige meget, hvilken anmodning eller bøn, det indeholdt. Nej, nej, nej.«
Udsigten over bjerget Carignano i Kasauli er tilsyneladende naturskøn. Pasteur-instituttet nede ad skrænten producerer medicin og vaccine mod rabies, men instituttet har den uheldige vane at kassere de afbrændte dyreknogler i naturen, hvor sjakalerne spiser dem – og spreder hundegalskaben videre til hunde og andre dyr … En skrue uden ende i et samfund på kanten mellem uvidenhed og modernitet. Nederst på bjerget hygger Indiens rigeste sig på et luksushotel, også de behageligt isoleret fra fattigdommen omkring dem.
Det er blandt andet derfor, Nanda Kaul ikke orker at have noget at gøre med sin omverden. Hun vil bare passe sig selv – til Raka ankommer.
Raka er cirka 12 år, et intelligent lille menneske, der hurtigt forstår, at hun ikke er velkommen. Hun drager på ture ned ad bjerget, observerer, forstår – og skaffer sig mad, for forplejningen hos Nanda Kaul er nærig.

Anita Desai: Fire on the Mountain
Bombe af ubehag
Ila Das er indisk middelklasse, universitetsuddannet, har undervist i husholdning og klaverspil og er nu uddannet socialarbejder, men uvidende præster saboterer hendes indsats for bl.a. børns sundhed. Hendes økonomi hænger ikke længere sammen:
»Du ved, hvordan jeg har måttet rende fra Herodes til Pilatus for at tjene 50 rupier her og 50 rupier der, det meste af tiden uden at have et værelse, jeg kunne kalde mit, og det er blevet værre og værre,« klager Ila Das med sin komisk skrigende stemme.
Hendes skæbne lyder som den, der ville være overgået de ubemidlede piger i Jane Austens romaner fra begyndelsen af 1800-tallet i England, hvis ikke de havde haft det held at være så kønne, at de kunne gifte sig til en tryg tilværelse. Så køn var den kortbenede Ila Das desværre ikke, og selv ikke hun kan bevæge sig udenfor i sikkerhed, viser det sig.
I romanen anes temaerne fra tidligere tiders holdning til ’udviklingslande’ – som Indien jo var indtil for få årtier siden – hvor økonomisk vækst og storstilede projekter, der så godt ud på papiret, forekom vigtigere end oplysning og rettigheder til borgerne, herunder kvinder. At udvikle begge dele kunne ikke lade sig gøre forstod man.
Romanen er båret af mørk humor og præcise replikker og karakteristikker som her, hvor Nanda Kaul reflekterer over sit oldebarns væsen:
»Nanda Kaul var blevet en enspænder for at tage revanche for et langt livs pligtopfyldelse, men hendes oldebarn var en enspænder af natur, af instinkt.«
Spændingen akkumuleres i romanen, hvor læseren frygter, at den lille Raka vil møde en ækel skæbne på sine strejfture. Slutningen kommer som en bombe af ubehag. Nanda Kaul indser, at selv ikke hun kan bare melde sig ud af samfundet og passe sig selv. Det lidt, hun kunne have gjort for sin omverden, gjorde hun ikke.
Romanen er kort, letlæst, disciplineret. Elegant overflyves perioden fra kolonitiden til nutiden, indignationen holdes diskret tilbage. Men læseren forstår, at 1970’ernes Indien er et råt sted, hvis man ikke er beskyttet af penge eller slægt.
Anita Desai (f. 1937) er én af Indiens mest prominente forfattere, der tre gange har været nomineret til Bookerprisen, en pris, som hendes datter Kiran Desai vandt i 2006 for bogen The Inheritance of Loss (Det tabte land på dansk i 2007 ved Thomas Harder). Begge forfattere er så klart et bekendtskab værd, hvis man vil kende til Indiens reflekterede middelklasse, der vrider sig mellem landets overmåde rige og desperate fattige.
Anita Desai: ’Det brænder på bjerget’. Oversat af Birthe Meiland, Hekla, 1984. 165 sider
Indiens valg
Indien er under kolossal forandring. Økonomisk og magtpolitisk får landet stadig større vægt i verden, samtidig med at Indien de seneste fem år under Narendra Modi har bevæget sig i en mere illiberal retning, der udfordrer selve statens grundidé om at være inkluderende og sekulær. Under det indiske valg fra 11. april til 19. maj klæder vi dig på til at forstå verdens næste supermagt. Lær de vigtigste forfattere og filmskabere at kende, forstå den indiske forfatning, de politiske kampe, hvordan de aspirerer til videnskabelig storhed, og – naturligvis – hvad inderne selv vil med deres enorme samfund.
Seneste artikler
Rohinton Mistry skriver om korruption og drømme i 1970’ernes voldsomme Indien
4. juli 2019Fire mennesker forsøger at få enderne til at mødes i et ekstremt kapitel af Indiens historieKun én ud af 58 ministre i Modis nye regering er muslim
21. juni 2019Indiens premierminister Modi har sat sit nye hold til sin anden femårige periode, og sammensætningen er sigende for hans politiske prioriteter. I det nye underhus har det største oppositionsparti, Kongrespartiet, ikke engang pladser nok til formelt at kalde sig oppositionslederIndiens nye parlament slår rekord: 43 procent venter på at komme for retten
21. juni 2019Denne uge mødtes medlemmerne af Indiens nye parlament for første gang. 43 procent af dem står anklaget for kriminelle handlinger ved en domstol. Det er en markant stigning og et udtryk for en svag stat og skruppelløse partier, lyder det fra demokratiforkæmperen Jagdeep S. Chhokar