Læsetid: 5 min.

Bo Holtens opera ’Schlagt sie tot!’ om Martin Luthers liv påtager sig en større opgave, end man kan bede et enkelt kunstnerisk projekt om

Luther satte musikken meget højt. Det er på ingen måde en dårlig idé at prøve at fremstille hans liv og skæbne i en opera. Men en vis protestantisk pligtopfyldenhed og ambitiøsitet gør projektet til en, hvis ikke anstrengende, så i hvert fald ganske krævende kunstoplevelse. Bo Holtens ’Schlagt sie tot!’ spiller i Malmø lige nu
’Schlagt sie tot!’ tager på menneskelig vis munden for fuld, men det er svært at komme i tanker om nogen mere vedkommende opera lige nu

’Schlagt sie tot!’ tager på menneskelig vis munden for fuld, men det er svært at komme i tanker om nogen mere vedkommende opera lige nu

Jonas Persson

22. maj 2019

Eva Sommestad Holten er en begavet librettist. Operaen Schlagt sie tot! har været et projekt siden 2015 op til Luther-året i 2017, men det er først nu, at den ender med at få sin urpremiere i Malmø med en libretto oversat til tysk.

At skrive en opera om Luther kræver naturligvis både historisk indsigt og historisk perspektiv.

Man kan ikke bare fejre manden, der med sine ideer efterlod et kaos af voldelige opstande, og som nazisterne i sidste ende kunne trække på i deres had til jøderne. Men man kan prøve at portrættere ham fyldestgørende, at vise ham med både lutten og ølkruset, som ung og inspireret, som gammel og desillusioneret, som genial og som katastrofal.

Dette lever Sommestad Holten så fulde op til. Men hun føler sig samtidig forpligtet til at gøre rede for en lang og kompliceret historie og at inkludere mange historiske detaljer og optrin og vigtige historiske personer. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Trond Meiring
Trond Meiring anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu