Læsetid: 2 min.

Cannes-favoritten ’Parasite’ blander veloplagt familiedrama, sort komedie og samfundssatire

Den sydkoreanske mesterfortæller, Bong Joon-ho, fejer de fleste af sine konkurrenter i hovedkonkurrencen i Cannes af banen med sin stilfulde, bidske og humoristiske samfundssatire, ’Parasite’
Det store modernistiske hus, som den rige familien Park bor i i Bong Joon-hos satiriske ’Parasite’, bliver næsten en medvirkende i sig selv. Foto: CJ ENM Corporation/Barunson E&A

Det store modernistiske hus, som den rige familien Park bor i i Bong Joon-hos satiriske ’Parasite’, bliver næsten en medvirkende i sig selv. Foto: CJ ENM Corporation/Barunson E&A

25. maj 2019

CANNES – Det begynder ganske uskyldigt. Ki-taek (Song Kang-ho) bliver af sin universitetsstuderende ven, Min, anbefalet til et velbetalt tutorjob hos en meget velhavende familie, familien Park, hvis store teenagedatter han skal lære engelsk. Ki-taeks egen, ludfattige og arbejdsløse familie bor i en høj kælder, bogstavelig talt på bunden af samfundet, og de har brug for de penge, som han kan tjene højt oppe på det bjerg, parnasset, hvor de rige bor.

Men Ki-taeks familie har større planer, og efterhånden får både hans søster, hans far og mor arbejde hos familien Park – det indebærer blandt andet at miskreditere familiens chauffør og husholderske – og man begynder at forstå, hvorfor sydkoreanske Bong Joon-hos nye film hedder Parasite.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu