Cannes-favoritten ’Parasite’ blander veloplagt familiedrama, sort komedie og samfundssatire

Den sydkoreanske mesterfortæller, Bong Joon-ho, fejer de fleste af sine konkurrenter i hovedkonkurrencen i Cannes af banen med sin stilfulde, bidske og humoristiske samfundssatire, ’Parasite’
Det store modernistiske hus, som den rige familien Park bor i i Bong Joon-hos satiriske ’Parasite’, bliver næsten en medvirkende i sig selv. Foto: CJ ENM Corporation/Barunson E&A

25. maj 2019

CANNES – Det begynder ganske uskyldigt. Ki-taek (Song Kang-ho) bliver af sin universitetsstuderende ven, Min, anbefalet til et velbetalt tutorjob hos en meget velhavende familie, familien Park, hvis store teenagedatter han skal lære engelsk. Ki-taeks egen, ludfattige og arbejdsløse familie bor i en høj kælder, bogstavelig talt på bunden af samfundet, og de har brug for de penge, som han kan tjene højt oppe på det bjerg, parnasset, hvor de rige bor.

Men Ki-taeks familie har større planer, og efterhånden får både hans søster, hans far og mor arbejde hos familien Park – det indebærer blandt andet at miskreditere familiens chauffør og husholderske – og man begynder at forstå, hvorfor sydkoreanske Bong Joon-hos nye film hedder Parasite.

Det er dog en mere udspekuleret og kompleks film end som så. Bong Joon-ho, der for to år siden deltog i hovedkonkurrencen i Cannes med den Netflix-producerede økoeventyrthriller Okja, er en genrenes mester, og med stort overskud og fortælleglæde blander han stilfærdigt familiedrama med vittig sædeskildring og elementær spænding, og under det hele gemmer sig en bidsk, besk og samfundskritisk film om forholdet mellem rig og fattig i Sydkorea.

Kulørt politik

Parasite er fuld af hemmeligheder og overraskelser – og en skiftevis løssluppen og kulsort humor – og på intet tidspunkt ved man som publikum, hvad man kan holde sig til. Hele den masterplan, som Ki-taeks familie opererer efter for at vinde familien Parks tillid, er en studie i opfindsomhed og ressourcestyrke. De er snu og snedige, og ingen tricks synes at være for nedrige.

Samtidig er det fascinerende at se, hvordan Bong Joon-ho skildrer den rige familie: Park’erne er ikke ligefrem usympatiske, men samtidig så vant til at have penge og bestemme over andre, at de udsteder ordrer og flytter rundt med andre mennesker uden hensynstagen til dem. Familien Park bor i et modernistisk monstrum af et hus, som tidligere har tilhørt den stjernearkitekt, der tegnede det, og med alle dets trapper og rum bliver huset i sig selv næsten en figur i filmen – og en art metafor for det sydkoreanske samfund med de rige øverst og de fattige nedenunder.

Bong Joon-ho har i sine tidligere film – The Host, Mother, SnowpiercerOkja – bedrevet politik, men han er dygtig til at pakke det kulørt og underholdende ind. Parasite bliver gradvist mørkere og mørkere, og flere gange undervejs spørger man på én gang nervøst og frydefuldt sig selv, hvor det hele mon skal ende. Jeg kan sige, at det ikke endte det, hvor jeg troede, og det er kun endnu én af filmens styrker.

Det er svært at forestille sig årets Cannes-jury forbigå filmen, når priserne lørdag aften skal uddeles.

Parasite får dansk premiere senere på året.

Serie

Cannes Film Festival 2019

Quentin Tarantino, Ken Loach, Pedro Almodóvar og Dardenne-brødrene. Der er mange af de garvede instruktørveteraner på programmet på filmfestivalen i Cannes i år. Men der er også blevet plads til en række andre, yngre talenter, ikke mindst flere end nogensinde af de kvinder, som festivalen så ofte er blevet kritiseret for ikke at have øje for. Christian Monggaard vil for 21. gang rapportere fra filmfestivalen, hvis 72. udgave finder sted den 14.-25. maj.

Seneste artikler