Læsetid: 3 min.

Der er elektronisk musik og glitrende pailletter nok til at blænde en svagtseende i Aarhus Teaters opsætning af ’Orestien’

Aischylos’ tragedietrilogi ’Orestien’ får nyt og ganske anderledes liv i Runar Hodnes iscenesættelse på Aarhus Teater, hvor især samspillet mellem Mark Kenly Domino Tans opmærksomhedskrævende kostumer og Ulrik Gads effektfulde, visuelle design er i fokus
Mark Kenly Domino Tans kostumedesign er på samme tid enkelt og ganske overdådigt med de tusindvis af glitrende pailletter, der understreger og reflekterer Ulrik Gads effektfulde lysdesign.

Mark Kenly Domino Tans kostumedesign er på samme tid enkelt og ganske overdådigt med de tusindvis af glitrende pailletter, der understreger og reflekterer Ulrik Gads effektfulde lysdesign.

Emilia Therese

15. maj 2019

Forrest på scenen, helt ude ved scenekanten, sidder skuespiller Nanna Bøttcher og musiker Jenny Rossander – bedre kendt som Lydmor. De sidder på hug, som er de klar til spring.

Vi nærmer os på dette tidspunkt afslutningen af Runar Hodnes nytænkende iscenesættelse af hele Aischylos’ trilogi Orestien på Aarhus Teaters næststørste scene, Scala.

Bag de to kvinder, som er erinyerne – hævngudinderne, der tørster efter Orestes’ blod efter hans drab på sin egen mor – dukker gudinden Athene op. Med langsomme, nærmest hovne bevægelser glider Rikke Lylloff ind over gulvet belyst af en guddommelig stråleglans, der på blændende vis reflekteres af hendes kostume og det højglanspolerede scenegulv.

Ulrik Gads vilde lysdesign er ikke blot lyssætning, men i virkeligheden det element, som skaber hele forestillingens visuelt betagende lysscenografi.

For hvert skridt Athene tager, lyder der en buldren,

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu