Læsetid: 6 min.

Firmaet Andersen

Den professionelle publicist i brugen af opera og koncerter
Henrik Engelbrecht gør i sin nye bog H. C. Andersen lyslevende som barn af sin tid.

Henrik Engelbrecht gør i sin nye bog H. C. Andersen lyslevende som barn af sin tid.

Nikolai Linares

7. juni 2019

I første række var H.C. Andersen en gudbenådet digter, hvis lige i verdenslitteraturen næppe kender mage. I anden række var den gudbenådede, hvad færre måske gør sig klart, en dybt professionel handelsrejsende udi egen virksomhed. Fænomenet Andersen, hvad angår digteriet, består selvsagt af et ubegribeligt talent og betydelig begavelse, dertil kommer overmenneskelig flid.

Ydermere bar han i bagagen en livsappetit til tider næsten hensynsløs i aldrig svigtende nysgerrighed samt en faglig oplevelsestrang, der til stadighed drev den stadig mere berømte digter rastløst rundt i Europa.

Hvad angår forretningen, firmaet H.C. Andersen, sørgede ihændehaveren for at holde sig orienteret i scenekunstens marked i lande og hovedstæder verdensdelen rundt.

Hjemme og ikke mindst ude, hvor interessen for digteren i førstningen var mere uskrømtet, opsøgte Andersen relevante steder og personer. Desuden frekventerede han flittigt datidens medier, hvilket vil sige alle de teatre, operahuse og koncertsale, som han på rejserne kunne overkomme. Det var mange, som det fremgår af kilderne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niels Duus Nielsen
  • Kurt Nielsen
Niels Duus Nielsen og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu