Læsetid: 5 min.

Det er godt tænkt at lade Elmgreen & Dragset udlægge Hammershøi på SMK, men de kunne godt have udnyttet friheden

SMK har inviteret Elmgreen & Dragset til at gribe ned i samlingen og sætte den i relation til samtidskunsten. Idéen er god, men resultatet er blandet, og man vandrer symptomatisk lige igennem det værk, som Elmgreen & Dragset selv har bidraget med
Elmgreen & Dragset ’Powerless Structures (8 doors)’ 2000-2002. Statens Museum for Kunst.

Elmgreen & Dragset ’Powerless Structures (8 doors)’ 2000-2002. Statens Museum for Kunst.

Anders Sune Berg/ SMK

3. maj 2019

Et af de mange nye greb, som kunstmuseerne i de senere år har anvendt for at gøre deres samlinger relevante og attraktive, består i at invitere kunstnere til at gå i dialog med samlingerne og skabe anderledes udstillinger. Hvor den kunsthistorisk uddannede museumsinspektør oftest organiserer kunstværker ud fra metodiske principper som kronologi, periode, nationalitet, stil, genre, medie eller skole, kan en kunstner mere frit benytte sig af andre tilgange og skabe nye udstillingstyper.

Den kunstnerkuraterede udstilling er derfor blevet en efterhånden hyppigt anvendt variationsmulighed for kunstmuseer, der er under pres for at tiltrække flere og nye publikummer, som man for eksempel har set det for nylig på Arken, hvor Michael Kvium kuraterede udstillingen Cirkus Europa med egne værker, og på J.F. Willumsens Museum, hvor Christian Vind kuraterede udstillingen Ekkorum.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu