Læsetid: 4 min.

Hæsblæsende tempo og rendyrket fortælleglæde i Madeleine Røn Juuls iscenesættelse af ’Min geniale veninde’

En godt seks timer lang teaterforestilling kræver lidt af en kraftpræstation af sine skuespillere. Men de 12 medvirkende i Madeleine Røn Juuls iscenesættelse af ’Min geniale veninde’ på Odense Teater klarer opgaven til fulde
Sarah Boberg og Malene Melsen leverer overbevisende præstationer som de to vidt forskellige kvindelige hovedroller i iscenesættelsen af Elena Ferrantes ’Min geniale veninde’ på Odense Teater.

Sarah Boberg og Malene Melsen leverer overbevisende præstationer som de to vidt forskellige kvindelige hovedroller i iscenesættelsen af Elena Ferrantes ’Min geniale veninde’ på Odense Teater.

Emilia Therese/Odense Teater

31. maj 2019

Der kan ikke være mange litteraturinteresserede europæere, der ikke har læst eller som minimum hørt om romanserien, der begynder med bogen Min geniale veninde. Enten på grund af fortællingens lidet flatterende skildring af det italienske samfund og den kvindelige hovedpersons barndomskvarter i Napoli fra 1960’erne og frem – eller på grund af de mange spekulationer om, hvem forfatteren bag pseudonymet Elena Ferrante i virkeligheden er.

På Odense Teater har instruktør Madeleine Røn Juul kastet sig over førstnævnte skildring i en rå og intens udgave. Og det er et ambitiøst projekt at transformere fire komplekse romaner til teater. Især når de skal ende som kun to teaterforestillinger, der ovenikøbet i spilleperiodens weekender kan ses som en godt seks timer lang maratonoplevelse. Det lægger ikke blot pres på skuespillerne, men også på forestillingens generelle evne til at fastholde sit publikums interesse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu