Kalaha skaber en festlig mosaik af det bedste fra alle verdner

Den danske kvartet Kalaha leverer med deres tredje album ’Mandala’ et sprudlende, farverigt bevis på, at kærlighed til musik uanset herkomst kan kaste de fagreste musikalske mønstre af sig, når den mixes i det rette blandingsforhold
Hilal Kaya, der her ses i forgrunden på billedet, var på scenen sammen med Kalaha ved releasekoncerten for bandets nye plade ’Mandala’ på Hotel Cecil 24. maj. Kalaha består af (bagest fra venstre mod højre) Jens Berents Christiansen, Niclas Knudsen, Mikael Elkjær og Emil de Waal. Yderst til venstre ses Orhan Özgür Turan, der også medvirker på albummet.

Pressefoto

31. maj 2019

At spille Kalaha var en af mine absolutte favoritbeskæftigelser, dengang jeg gik i fritidshjem. Brætspillet af nordafrikansk oprindelse skabte særlig glæde, da jeg fik lært at tænke et par træk frem og vælge rigtigt, så jeg landede i et hul med så mange kugler, at der ikke var nok plads til dem i mine små hænder, og de trillede ud til alle sider.

Spillets på samme tid enkle, funktionelle grundprincip og avancerede dynamik deler det med den danske musikgruppe, der har valgt at opkalde sig efter det. Selv betegner Kalaha sig som en ’supergruppe’ med henvisning til, at de hver især sideløbende har deres egne projekter, samt til det faktum, at bandet blev dannet, efter at de var blevet sammenbragt af den elektroniske festival Strøm i 2013.