Læsetid: 4 min.

Kender du den om Lucky Luke, der møder Nelson Mandela på Moulin Rouge og siger: ’Skal vi ikke snart få lavet de dreads?’

Hvor eklektisk kan man være, når man fortæller en historie? Kan man låne fra både Afrikas og Europas historie, USA’s kolonisering og krydre det med folkemord, guldfeber og rigelige mængder westerns, ’whitefacing’ og minder fra apartheidstyret i Sydafrika? Det kan og gør Fix&Foxy i deres nye emigrationsforestilling, ’Dark Noon’ – men vitterligt ikke med stort held
Der er simpelthen for mange bolde i luften, for mange kulører og for mange krydderier fra hele verden i ’Dark Noon’.

Der er simpelthen for mange bolde i luften, for mange kulører og for mange krydderier fra hele verden i ’Dark Noon’.

Søren Meisner

22. maj 2019

Dybest set fatter jeg ikke, hvad der foregår.

Jeg er i praksis vendt tilbage fra barsel for en halv time siden. Det sidste, jeg gjorde, inden jeg gik mod teatret, var at lukke døren i hovedet på en træt mand med et stramt smil, en snasket baby og en skrigende femårig, der råber efter mig, at jeg ikke kan tage af sted.

»Din barsel er for altid,« skriger den femårige, så det runger ud i karreen.

Det lyder som en slags forbandelse.

Måske er det ikke den eneste forbandelse i omløb, for et øjeblik efter sidder jeg i et andet mørke og plirrer med øjnene for at forstå, hvad det nu er for et drama, jeg befinder mig i.

Der er rød lerjord på gulvet og en gruppe afrikanske skuespillere med hvid maling i ansigtet, der forsøger at fremmane et scenarie. Eller en række scenarier, ret skal være ret, midlertidige kulisser bliver hevet ind og ud på scenen, en togbane, en kirke, en bank, legetøjspistolerne går konstant af med et knald, det er som skitsen til en slags uforfærdet B-film, hvor nybyggerånden nærmest eksploderer som en leg, man overværer på et børneværelse.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Olaf Tehrani
Olaf Tehrani anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu