Læsetid: 2 min.

Den legendariske polarfarer Roald Amundsen er langt fra en helt i ny norsk biopic

Sandberg fremstiller polarforskeren Roald Amundsen (1872-1928) som lidt af et egoistisk bæst af en uansvarlig ekspeditionsleder, som var mere interesseret i at vinde diverse ræs end i at bidrage til den videnskabelige udforskning af verden
Instruktør Esben Sandberg plejer at lave helteportrætter af nationale ikoner. Det gør han ikke med ’Amundsen’.

Instruktør Esben Sandberg plejer at lave helteportrætter af nationale ikoner. Det gør han ikke med ’Amundsen’.

SF Studios 

24. maj 2019

Instruktøren Esben Sandberg var ellers ved at gøre ærkenorske helteportrætter til sin niche. I 2008 kom Frihedskæmperen Max Manus om den heltemodige sabotør under Anden Verdenskrig og hans kamp mod sine indre dæmoner. I 2012 kom filmen om den legendariske opdagelsesrejsende Thor Heyerdahl, Kon-Tiki. Sandbergs nye film, Amundsen, præsenterer også et nationalt ikon af en legendarisk opdagelsesrejsende, men denne gang er der ikke tale om et helteportræt. 

Sandberg fremstiller polarforskeren Roald Amundsen (1872-1928) som et værre egoistisk bæst af en uansvarlig ekspeditionsleder, som var mere interesseret i at vinde diverse ræs end i at bidrage til den videnskabelige udforskning af verden.

På jagt efter førstepladser

Først lykkes det som den første Amundsen (Pål Sverre Hagen) at finde Nordvestpassagen, og så vil han til Nordpolen og sætte det norske flag, hvor ingen mennesker før har sat deres ben.

Han og broren Leon (Christian Rubeck) udgør hver sin hvirvelvind af planlægningsiver og eventyrlyst, indtil en avis med den dårlige nyhed, at amerikanske Frederick Cook angiveligt har nået Nordpolen, lander på sofabordet i brødrenes borgerhjem.

Resolut beslutter Amundsen sig for at lyve for Fridtjof Nansen, hvis skib Fram han har lånt til ekspeditionen. Han sætter i al hemmelighed kursen mod Sydpolen i stedet, hvor det lykkes ekspeditionen at komme før britiske Robert F. Scotts hold, som aldrig vender tilbage. 

Nansen fungerer filmen igennem både som mentor for og modsætning til Amundsen, idet Nansens drivkraft er undersøgelsestrang, ikke konkurrenceånd. Han er videnskabsmand, ikke sportsmand. Denne skelnen mellem videnskabelige ekspeditioner (noble) og sportslignende kapløb (mindre noble) er gennemgående i filmen, og her falder Amundsen ud til den forkerte side.  

Filmatiseret wikipediaopslag

Filmen starter cirka midt i Amundsens polarforskningskarriere, hvor broren Leon (som han er uvenner med) og elskerinden Bess (Katherine Waterston) mødes tilfældigt i Roald Amundsens villa Uranienborg syd for Oslo. Her venter de på livstegn, efter at Amundsen er styrtet ned med et fly i de arktiske egne. Leon fortæller Bess om Roalds liv, der så oprulles i flashbacks, mens de drikker whisky.

Det går tjept, for Amundsen nåede mange ekspeditioner i løbet af sit relativt korte liv (på trods af at Nansen sendte ham på en ekspedition, hvor han i fem år skulle sidde fast i den arktiske drivis og foretage geologiske observationer som straf for at sejle Fram til Sydpolen uden tilladelse). De mange punktnedslag i Amundsens cv fik en norsk anmelder til antydningsvist at kalde Amundsen for et filmatiseret wikipediaopslag.

At filmen er informationsmættet og får berørt mange aspekter af den daværende polarforsknings skillelinjer, synes jeg dog er en styrke. Særligt æreskodekset er interessant, også selv om det bliver formidlet på bekostning af psykologisk dybde i persongalleriet. Alle karaktererne har travlt med at fremføre deres argumenter om, hvad der er rigtigt og forkert at gøre i polarforskningsøjemed.

Amundsen er derudover godt scenograferet, sådan at tidsbilledet fungerer. Det er faktisk bare Roald Amundsens psyke, der ikke bliver specielt grundigt beskrevet. 

’Amundsen’. Instruktion: Esben Sandberg. Manuskript: Ravn Lanesskog. Norsk. Vises i biografer over hele landet. 

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niels Duus Nielsen
  • Eva Schwanenflügel
Niels Duus Nielsen og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer