Læsetid: 3 min.

Mette Force Be With You: Valgkampen er de platte ordspils tid

Hvis man siger, man ikke synes, Mette Force Be With You er et sjovt ordspil, er jeg tilbøjelig til at tro, at man lyver. Det er den sjoveste tekst, DSU har haft på nogen af deres traditionsrige filmplakater nogensinde. Selve plakaten er ikke blandt de skarpeste (men niveauet er også højt)
»Mette Force Be With You,« lyder Danmarks Socialdemokratiske Ungdoms valgslogan. Man lyver nok, hvis man siger, at det ikke er lidt sjovt, skriver valgkampsanmelder Lone Nikolajsen.

»Mette Force Be With You,« lyder Danmarks Socialdemokratiske Ungdoms valgslogan. Man lyver nok, hvis man siger, at det ikke er lidt sjovt, skriver valgkampsanmelder Lone Nikolajsen.

DSU

27. maj 2019

Ved det første folketingsvalg, denne anmelder havde mulighed for at stemme til, hang der rundt om på gymnasiet plakater, som til forveksling lignede den fra storfilmen Titanic, som få år forinden havde pyntet på en masse teenageværelser.

Når man kom tæt på, stod der Katastrofekurs i stedet for Titanic, og Leonardo DiCaprios og Cate Blanchets hoveder var skiftet ud med Pia Kjærsgaards og Anders Fogh Rasmussens. Begge to med helt henførte smil. Jeg var imponeret. 

Det var i 2001, og plakaten var lavet af Danmarks Socialdemokratiske Ungdom (DSU), som åbenbart allerede da havde en stolt tradition for at imitere kendte filmplakater til deres valgkampagner.

Det socialdemokratiske netmedie Pio har fundet hele samlingen i anledning af DSU’s nyeste plakat, og jeg er stadig imponeret.

Ikke lige over den fesne vits, der står med småt på Titanic-plakaten, hvor den konservative Lene Espersen krediteres for rollen som kahyts-»jomfru«, men generelt har DSU’erne valgt nogle ikoniske filmplakater, der kolliderer sjovt med dansk politik (som den ser ud gennem de allermest partiske øjne).

Fra en James Bond-imiterende Anker Jørgensen i 1987 frem til »Løkke på Tronen« fra 2015, hvor statsministeren sidder på noget, der ligner Jerntronen fra tv-serien Game of Thrones, bare bygget af tomme øldåser og vinflasker i stedet for sværd.

Årets ordspil

I år er det Star Wars: The Last Jedi fra 2017, der danner forlægget. Star Wars-universet er oplagt i propagandaøjemed, fordi det så kategorisk består af gode og onde kræfter, men også så oplagt, at det er lidt til den nemme side.

Det minder lidt om 2004-plakaten, der med (utrolig sjusket billedredigering) refererede til Ringenes Herre under overskrifen Poul vender tilbage. Det er altså ikke selve referencen, der imponerer ved plakaten.

Det sjove er (tror jeg, at de fleste kan blive enige om) det på engang oppustede og nede på jorden platte ordspil, som DSU laver på Star Wars-filmenes mest berømte catchphrase:

»Mette Force Be With You.«

Selv hvis man normalt er for fin til ordspil, er det her ikke til at stå for.

Resten af teksten kobler også forlæggets højteknologi og actionmættethed med de noget mindre spektakulære landspolitiske scenarier, DSU vil advare imod. Ordvalget er højstemt, indholdet er velkendt, og ordet »kommuner« er byttet ud med »planeter«:  

»Med et enkelt tryk på knappen udsletter de sygehuse på galaksens mindst beboede planeter, alt imens de suger kraften ud af offentligt ansatte. [...] Til gengæld sænkes registreringsafgiften på dieseldrevne luksus-stjernekrydsere.« 

Mette Frederiksen gør det ud for jediridderen Rey, mens Mattias Tesfaye skal forestille Luke Skywalker (og smiler lige i overkanten af, hvad rollen kan rumme), og Henrik Sass Larsen er Han Solo. 

Nede i plotbeskrivelsen hører man om »kvotekejser Lars Løkke Rasmussen og hans tro væbner Darth Thulesen Dahl,« der lægger »skumle planer for grådighedens imperium«. Det er altid halvsjovt (men til gengæld aldrig mere end halvsjovt) at kalde dem, man synes er de onde, for Darth Vader.

Den kutteklædte superskurk er så etableret som ikon på ondskab, at han nærmest fungerer som en moderne populærkulturel stedfortræder for djævlen selv. Lige ved denne valgkamp kunne man forestille sig, at der har været flere kandidater til rollen, men DSU’erne har truffet det sikreste, mest velkendte valg til skurkerollen. 

Men det gør ikke spor, at brødteksten ikke lever op til overskriften, når bare den er så perfekt plat. Jeg tror ikke, vi glemmer »Mette Force Be With You«, når valgkampen er slut.

Serie

Valgkampen anmeldt

Hver dag under valgkampen følger kulturkritiker Lone Nikolajsen folketingskandidaternes kamp om vælgernes gunst, sådan som den bliver udkæmpet i valgvideoer, på plakaterne i lygtepælene, på gader, stræder, tv, radio og sociale medier. Hvem taler de til, og hvad vil de deres vælgere?

Seneste artikler

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Randi Christiansen

Mette force ... ? Ok, de er kreative i dsu.

Men hvor intelligente, nytænkende og modige?

Tør de sætte dén nye standard, som snarest - tiden er iflg anerkendte forskere knap, og status revideres løbende - omkalfatrer nuværende miljø-og socioøkonomiske katastrofekurs til den permakulturelle, cirkulære økonomi, som er en forudsætning for, at den nuværende verdensomspændende krise - med økonomiprofessor jesper jespersens ord - ikke ender med et forlis af titanicsk omfang.

Og nej, lyt ikke til jubeloprimister som pia kærsgård og co, som med udtrykket 'klimatosser' netop har afsløret egen inkompetente uvidenhed, og hvis opmærksomhed det åbenbart er forbigået, at vi alle befinder os i et integreret system, hvor permakulturelt samarbejde befordrer overlevelse, og egobaseret konflikt - som det ses - fører til undergang.

Dét er budskabet, som vi alle bør holde os for øje og kompromisløst have som pejlemærke for vore handlinger.