Læsetid: 6 min.

På SPOT Festivalen blinkede det musikalske vækstlag som stroboskoplys

Artisterne på årets SPOT Festival var selvsikre og sårbare. Kraftfulde stemmer og instrumental sprudlen dominerede. Og selv om den unge generation, ifølge sangerinden i bandet Hôy La, har det rigtig skidt, har den efter weekendens koncerter at dømme også et godt og gedigent musikalsk potentiale
Selma Judith optrådte på SPOT både selvsikkert og diffust, som var hun lige trådt ud af sengen.

Selma Judith optrådte på SPOT både selvsikkert og diffust, som var hun lige trådt ud af sengen.

Kim Matthäilela/Gonzales Photo/Ritzau Scanpix

7. maj 2019

SPOT er en årlig aarhusiansk musikfestival, der adskiller sig fra mange af landets andre ved geografisk at være spredt ud på over 30 forskellige scener i den jyske storby. Men afstandene er ikke større, end at de fleste ’spots’ kan nås til fods inden for få minutter. Man kan således slentre fra en intimkoncert i en mellemgang i en aflagt slagtehal i Sydhavnen, hvor knap 30 mennesker må klemme sig sammen for at høre Niels Gröndahls elektriske violin, til de større arrangementer i Musikhuset, hvis symfoniske sal samler over tusinde lyttere, når den svenske sangerinde Jenny Wilson optræder med strygerseptetten Who Killed Bambi foran det 16,4 tons tunge orgel.

I år kan festivalen fejre 25-årsfødselsdag. Hvad der begyndte i 1994 som et mindre turnéinitiativ taget af Roskilde Festivalen, blev året efter overtaget af Dansk Rocks Samråd ROSA og har nu vokset sig til et tilbagevendende event med koncerter, seminarer, talks og ikke mindst networking, så det værker.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu