Læsetid: 2 min.

Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’ er en moden mesters værk

Spanske Pedro Almodóvar er i topform i sin nye film, den selvbiografiske ’Dolor y gloria’, der vises i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, og han har i Antonio Banderas fundet den helt rigtige til at spille en version af sig selv
Filminstruktøren Sebastian Mallo (Antonio Banderas) bliver konfronteret med sin fortid, blandt andet i skikkelse af vennen og skuespilleren Alberto Crespo (Asier Etxeandia), i Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

Filminstruktøren Sebastian Mallo (Antonio Banderas) bliver konfronteret med sin fortid, blandt andet i skikkelse af vennen og skuespilleren Alberto Crespo (Asier Etxeandia), i Pedro Almodóvars ’Dolor y gloria’. Foto: Filmfestivalen i Cannes

19. maj 2019

Pedro Almodóvar og Antonio Banderas klæder hinanden godt. Parrets nye film sammen, Dolor y gloria (Smerte og ære), er en fornøjelse fra ende til anden. Det er et eftertænksomt, smukt og selvbiografisk værk, hvor Almodóvar reflekterer over alt fra alder og kroppens forfald til den kunstneriske skabelsesproces og fortidens spøgelser, mens Banderas spiller en version af instruktøren selv, Salvador Mallo, som har isoleret sig selv både menneskeligt og kreativt.

Det er længe siden, at Mallo sidst har lavet en film. Diverse psykiske og fysiske lidelser – blandt andet en dårlig ryg – gør, at han ikke kan arbejde, og i stedet opholder han sig mest i sin store Madrid-lejlighed, mens han tænker tilbage på sin barndom. Det mentale opgør med moren (Penélope Cruz), der var en dominerende skikkelse i hans liv, men som døde for fire år siden, tager hårdt på Mallos kræfter. 

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Steffen Gliese
  • Olaf Tehrani
Bjarne Bisgaard Jensen, Steffen Gliese og Olaf Tehrani anbefalede denne artikel

Kommentarer