Læsetid: 4 min.

I siger voldtægtsmand, jeg siger »taktil«

I Katarina Frostensons hjerteformede øjne er hendes voldtægtsdømte mand, »kulturprofilen«, en slags kultiveret bad boy, en faun – og ikke mindst en forfulgt jøde
31. maj 2019

Katarina Frostenson elsker sin mand! Det ved jeg med sikkerhed efter at have læst hendes prosabog K, hvori hun skriver om sin oplevelse af anklagerne mod hende og især mod hendes mand, Jean-Claude Arnault, »kulturprofilen«, som han længe blev kaldt i de svenske medier.

Det var anklagerne mod ham, der førte til den store krise i Det Svenske Akademi, hvor digteren indtrådte som medlem i 1992 og fik stol nr. 18. Nu har hun forladt ikke bare stolen, men »landet S«, som hun her i bogen blot kalder Sverige. Som om udeladelsen af navnet på hjemlandet er et point til hende og Arnault. Frankrig er det nye hjem. I Paris. Her boede hun i 1980’erne, en periode hun bliver ved med at vende tilbage til i K som et tabt paradis.

Der er en mærkelig ro inde i bogen sammenlignet med, hvor meget sæbeoperaen, som krisen i Det Svenske Akademi indlysende nok er blevet kaldt, har larmet i medierne.

Frostenson begynder ved datoen 23. november på et hotel midt i København, hvortil de to elskende er flygtet. Danmark er første stop på vejen til Paris. Ståhejet er udeladt, eller det optræder som stikord i distancerende anførselstegn.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Henning Kjær
David Zennaro og Henning Kjær anbefalede denne artikel

Kommentarer