Skakverdensmester Magnus Carlsen gjorde rent bord mod småsild og nye skakhåb i Cirkusbygningen

Magnus Carlsen imponerede ved at gøre rent bord ved et stort skakshow i Cirkusbygningen, hvor han spillede simultanskak foran tilskuere med fadøl og smørrebrød, mens han lammetævede små værgeløse sild, en landsholdsspiller, en tidligere danmarksmester og Danmarks 14-årige skakhåb
Verdensmester Magnus Carlsen gik overlegent til kamp mod 24 udvalgte modstandere i en omgang simultanskak i Cirkusbygningen.

Claus Bech

25. maj 2019

Da Tour de France-transmissionerne i 1990’erne blev det store sommerhit i det dengang endnu nye TV 2, opnåede kommentatorerne Jørgen Leth og Jørn Mader en udbredt folkelig popularitet. Leth var den intellektuelt analyserende i makkerparret, Mader den jovialt-folkelige eftersnakker.

Da Leth under en bjergetape adskillige gange havde talt om tempofænomenet Miguel Indurains tendens til at rense ud i feltet og få sat de mindre slidstærke folk af og på den måde få luget grundigt ud blandt konkurrenterne, kom det efter en kort tænkepause tørt fra Mader, da kameraet i en sekvens fokuserede på Indurain i den gule førertrøje: »Den mand lider af rengøringsvanvid!«

Det samme kan med føje siges om den 28-årige norske skakverdensmester Magnus Carlsen, der onsdag aften i Cirkusbygningen var hovedpersonen i et skakshow med den lange titel ’Energi Danmarks Champions Battle 2019’. I en ramme, hvor publikum ikke sad på rad og række, men ved borde med hvide duge, og hvor stemningen var som i gamle dage i forlystelsesstedet Lorry med masser af fadøl og højt belagt smørrebrød, skulle verdensmesteren spille simultanskak mod 24 udvalgte modstandere.

Det foregik på en scene, hvor man havde stillet 24 brætter op i hesteskoform, så Carlsen kunne gå rundt og fyre sine træk af, i de fleste tilfælde med ingen eller kun få sekunders betænkningstid. Den del af festen var der blot afsat halvanden time til, og regner man med et gennemsnit på eksempelvis 30 træk pr. modstander, skulle Carlsen altså udføre i alt 720 træk i løbet af seancen.

Små værgeløse sild

De 24 udvalgte modstandere var af vidt forskellig alder og spillestyrke. I det akvarium, scenen på afstand kunne minde om, svømmede der små værgeløse sild omkring, men jeg kunne notere mig, at der – udover de deltagere, man kunne betegne som den bløde mellemvare — også var en række spillere, man med god vilje kan betegne som sildehajer. Folk, der markerer sig stærkt i den øverste danske skakliga, sågar en enkelt landsholdsspiller i form af Jakob Aabling-Thomsen og en tidligere danmarksmester, Svend Hamann, der som ganske ung vandt titlen tilbage i 1972, men stadig er i stand til at bide fra sig.

Hvilken score ville verdensmesteren være i stand til at opnå mod denne højst blandede skare? Jeg stillede spørgsmålet til stormester Lars Schandorff, en af de mest veletablerede skikkelser i det danske skakmiljø. Uden at blinke svarede han:

»Carlsen vinder 22-2!«

Showet blev sat i gang af den tækkelige vært Ulla Essendrop, og Carlsen begyndte, skødesløst spadserende iført sit lysegrå jakkesæt, at tage sine runder ind i hesteskoens hulning. På storskærme kunne man se skiftende diagrammer, der viste de aktuelle stillinger. Det førte til pudsige øjeblikke, når nogle af de svageste spillere – folk, der havde fået en badebillet af gavmilde sponsorer, går jeg ud fra — efter en halv snes træk havde fået deres konge drevet ud på midten af brættet, mens resten af deres brikker syntes at stå måbende tilbage på baglinjen. Carlsen spottede hurtigt sildene og kastede sig nådesløst over dem.

Der var dækket op med hvide duge, fadøl og højtbelagt smørrebrød i Cirkusbygningen, da Magnus Carlsen gjorde rent bord.

Claus Bech

Det varede mindre end en halv time, inden den første modstander var sat mat. Klapsalver. Kort efter tid efter blev den næste sild ædt. Haps, haps. Og endnu én. Klap, klap. At det alligevel tog lidt tid, hænger sammen med, at spillere på dette niveau ikke opgiver, lige meget hvor håbløs deres stilling er. De spiller, frem til deres konge er sat mat.

Det skete gang på gang, og der blev kortere og kortere intervaller mellem klapsalverne. Man kunne registrere, at verdensmesteren efter en god times spil havde bragt sig foran 15-0. Men også, at det var nogle af de sejeste modstandere, der sad tilbage. Mon ikke der i det mindste kunne falde en remis eller to af til en af de stærke ligaspillere? Danske gevinster turde man efterhånden ikke længere fantasere om.

»Jeg stod længe ret lovende.«

Det var en karakteristisk replik fra deltagerne efter showet, hvor de to tilsyneladende stærkeste udfordrere var sat på en utaknemlig opgave, da de som de sidste sad tilbage med verdensmesteren og skulle trække à tempo med ham. Og Magnus Carlsen gjorde rent bord. Der blev ikke spildt så meget som en lille luns. Facit: 24-0.

De små grå celler

En på én gang imponerende og uhyggelig præstation, men det var også godt skuldret af Magnus Carlsen, at han efterfølgende i en mere end 30 minutter lang samtale kunne holde hovedet koldt, da den kendte hjerneforsker Peter Lund Madsen spurgte ind til hans små grå celler. På storskærmene lyste kæmpemæssige hjerner illustrativt op.

Carlsen svarede med engleblid og naturlig tålmodighed på alle Madsens kringlede og en anelse selvsmagende spørgsmål og fik aftenens måske største bifald, da han til sidst valgte at slå over fra engelsk til norsk med replikken:

»Vi nordmænd og danskere bør da kunne forstå hinanden!«

Sidste punkt på dagsordenen var en minimatch i hurtigskak (et kvarter til hver spiller til hele partiet) mod det danske stortalent Jonas Buhl Bjerre fra Skanderborg. Den 14-årige knægt har netop scoret sin første stormesternorm og tidligere vundet europamesterskabet i sin aldersklasse. Havde han på aftenens fremskredne tidspunkt ikke en betydelig fordel i, at Carlsen både havde gennemført et anstrengende simultanshow og været en tur gennem Hjerne-Madsens vridemaskine?

Måske, men det kom ikke til udtryk ved brættet.

Verdensmesteren spillede hurtigt, resolut og pragmatisk, og selvom unge Jonas forsvarede sig tappert, mundede den seance ud i to forudsigelige nederlag. Dermed samlet 26-0 til Magnus Carlsen og udbredt tilfredshed blandt det skakglade publikum. Den levende legende – der efterhånden har status som den stærkeste spiller nogensinde i skakhistorien, også selvom man medregner helte som cubaneren José Capablanca, russeren Alexander Aljechin, amerikaneren Bobby Fischer eller aserbajdsjaneren Garry Kasparov – havde givet folk smæk for skillingen og i skaklig forstand ryddet grundigt op efter sig.

Jeg kan ikke være utilfreds

Magnus Carlsen skal nu videre i årets omfattende program. Efter at han i november sidste år måtte ud i omkamp mod amerikaneren Fabiano Caruana for at beholde sin VM-titel, har han indtil videre haft et forrygende 2019.

Med overlegen margin har han vundet alle de turneringer, han har stillet op i, hvad enten det har drejet sig om klassisk skak, hurtigskak eller lynskak. Det i skakligt henseende store ædegilde i Cirkusbygningen var kun en mindre mellemstation på vejen, men der kan ikke herske nogen tvivl om, at verdensmesteren nød aftenen. Han spiller altid for at vinde – og »jeg kan ikke være utilfreds med 26-0«, som han efterfølgende konstaterede.

Forude venter anderledes seriøse udfordringer. Således når han umiddelbart efter midsommer drager til Zagreb for at forsvare sin føring i det nye verdensomspændende koncept ’Grand Chess Tour’. Her vil han sidde over for stormestre fra den allerøverste verdenselite, heriblandt den tidligere verdensmester, inderen Vishy Anand, de to VM-udfordrere, han besejrede i New York 2016 og London 2018, russeren Sergej Karjakin og amerikaneren Fabiano Caruana. Det stærkest tænkelige selskab.

Men Magnus Carlsen har under sit korte besøg i København erklæret, at han ønsker at demonstrere, at der trods al snak om jævnbyrdighed i skaktoppen »er forskel på mig og mine argeste rivaler.«

Serie

Kampen om skaktronen

I november 2018 forsvarede den norske stormester Magnus Carlsen sin verdensmestertitel mod amerikaneren Fabiano Caruana. Nu fortsætter Carlsens kamp for at cementere sin status som verdens(-historiens?) største skakspiller. Følg Informations dækning af de største dramaer og vigtigste turneringer.

Seneste artikler

• Jesper Eskelund
  • ulrik mortensen