Læsetid: 5 min.

Tarantinos nye film er et eventyr, en kærlighedserklæring og en mesters værk

Quentin Tarantinos nye film, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er en fremragende film om en af den amerikanske filmindustris store tragedier og samtidig en hyldest til det gamle Hollywood og til filmkunstens magi
Stuntman Cliff Booth (Brad Pitt) og skuespiller Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) diskuterer deres fremtid i Hollywood i Quentin Tarantinos nye film, ’Once Upon a Time ... in Hollywood’.

Stuntman Cliff Booth (Brad Pitt) og skuespiller Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) diskuterer deres fremtid i Hollywood i Quentin Tarantinos nye film, ’Once Upon a Time ... in Hollywood’.

Filmfestivalen i Cannes

23. maj 2019

CANNES – Once Upon a Time … in Hollywood. Titlen siger næsten det hele. Der var engang i den amerikanske filmhovedstad.

Quentin Tarantinos nye film, der tirsdag havde sin længe ventede verdenspremiere på filmfestivalen i Cannes, er på én gang en hyldest til det Hollywood, der var engang, en forsmag på det Hollywood, der fulgte efter, og et forsøg på at skrive filmbyens historie om på samme måde, som han skrev Anden Verdenskrig om i Inglourious Basterds.

Once Upon a Time … in Hollywood er et eventyr, en kærlighedserklæring og et portræt af den periode i slutningen af 1960’erne, hvor det gamle western-Hollywood forvandlede sig til det moderne, europæisk påvirkede Hollywood, og branchen og kreativiteten efter nogle magre år igen blomstrede.

Filmen skildrer tillige det øjeblik i 1969, hvor Hollywood på sin vis mistede sin uskyld, da den højgravide skuespiller Sharon Tate og tre af hendes venner brutalt blev myrdet af Charles Mansons disciple. Det var ikke kun en frygtelig menneskelig tragedie, men også en brat opvågnen til en ny virkelighed for det beskyttede filmmiljø.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • ulrik mortensen
  • Niels Duus Nielsen
  • Mikael Velschow-Rasmussen
  • Thomas Tanghus
  • Bjarne Bisgaard Jensen
  • Katrine Damm
  • Olaf Tehrani
Eva Schwanenflügel, ulrik mortensen, Niels Duus Nielsen, Mikael Velschow-Rasmussen, Thomas Tanghus, Bjarne Bisgaard Jensen, Katrine Damm og Olaf Tehrani anbefalede denne artikel

Kommentarer

Bjarne Bisgaard Jensen

Der er nyt fra både Almodovar og Tarantino på samme tid. Skønt for filmelskere.

Tonny Helleskov

Tarantino er en filmmager, det forherligerer vold, helt i tråd med USAs tilgang til verden. Skulle vi ikke holde en pause med amerikansk kultur. Helt og aldeles. Så kunne vi tænke i andre baner til gavn for os selv og resten af verdenen. Amerikansk kultur viser os ingen vej frem for denne verden - kun til destruktion.

Katrine Damm

Tonny Helleskov, du er jo ikke helt alene med din opfattelse - tolkning af Tarantinos film.

Mange, inklusive migselv opfatter - tolker Tarantino som det absolut modsatte: Han udstiller, på vild, grotesk, vanvittig, absurd - og også vildt sjov måde, at vold er:, ja netop, grotesk, absurd, vanvittigt og aldeles uantageligt. - Altså det aldeles modsatte af at forherlige.

Sådan kan der tolkes så forskelligt.

Christian Monggaard, Trond Meiring, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

Jeg ved ikke om anmeldelsen er læst i et forkert lys, men det virker som om at de grusomme mord på Sharon Tate og vennerne er filmens mere eller mindre vigtige omdrejningspunkt, ihvertfald til en vis grad? I så fald er det modigt.

Lidt nørde-info :
Polanski mødte Sharon Tate til indspilningen af kult-filmen "The Fearless Vampire Killers" (på dansk "Vampyrernes Nat") fra 1967, som han også instruerede. Filmen er en hyldest til gyser/horror-genrens troper og klicheer, og er både virkelig morsom og uhyggelig. Den tager sig selv alvorligt på en overmåde intelligent og elegant facon - som også Tarantino gør i sine film.

Her kan man opleve en sinister kærlighedsfortælling mellem den unge vampyrdræberlærling spillet af Roman Polanski selv, og den skønne datter af krofatter- og mutter som bortføres af übervampyren imens hun tager et forførende skumbad, Sharon Tate. (Filmen kan ses på YouTube, og købes på DVD).

Efterfølgende bliver de to gift, og flytter til Hollywood. Parret er lykkelige, og venter barn.
Da bliver huset overfaldet af Manson-klanen, og Sharon Tate bliver myrdet med 16 knivstik.
Deres ufødte barn, som Sharon var gravid med i 8 måned, står ikke til at redde.

Hvordan Tarantino har inkorporeret det i sin film er uvist.
Men glad for at Mongaard siger god for udlægningen..