Læsetid: 3 min.

To Cannes-film instrueret af kvinder giver publikum et unikt indblik i en kvindeverden

Mati Diops ’Atlantique’ og Céline Sciammas ’Portrait of a Lady on Fire’ fortæller smukt og indfølt om kvinder i en mandeverden
Maleren Marianne (th., Noémie Merlant) hentes til en forblæst ø for at male den unge, adelige Héloïse (Adèle Haenel) i Céline Sciammas ’Portrait of a Lady on Fire’. Foto: Lilies Films/Hold-Up Films /Arte France Cinéma

Maleren Marianne (th., Noémie Merlant) hentes til en forblæst ø for at male den unge, adelige Héloïse (Adèle Haenel) i Céline Sciammas ’Portrait of a Lady on Fire’. Foto: Lilies Films/Hold-Up Films /Arte France Cinéma

21. maj 2019

CANNES – Hvis man nu skulle være i tvivl om, hvad det er for historier, kvindelige filminstruktører kan bidrage med, når de altså får lov til at fortælle dem, og om de historier kan og vil noget nyt, også i måden de bliver fortalt på, kan man med fordel se to af filmene i hovedkonkurrencen på årets filmfestival i Cannes.

Både Mati Diops Atlantique og Céline Sciammas Portrait of a Lady on Fire fører nemlig publikum med ind i en verden, der ikke nødvendigvis er formet af kvinder – faktisk nærmere tværtimod – men som er befolket af kvinder, der kæmper med snærende, samfundsbestemte bånd og undertrykkende regler og traditioner.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu