’Det bliver ikke væk’ er Jørgen Leths digtsamling om at være gammel og miste balancen

Det er ikke bare Jørgen Leths krop, der svigter, det er også, i enkelte tilfælde sproget i hans nye digtsamling. Men for det meste er ’Det bliver ikke væk’ en stærk forlængelse af Leths forfatterskab
I første halvdel af Det bliver ikke vækhandler mange af Leths digte om ikke at kunne gå ordentligt. De handler om at have svært ved at holde balancen, at måtte koncentrere sig om hvert enkelt skridt. De handler om et begær, der er forsvundet, om besværet ved at holde fast i sine tanker. De messende gentagelser, der tidligere skulle skære ind til de enkle, væsentlige ting, de prøver i stedet at fastholde noget, der er ved at forsvinde.

Jesse Jacob

3. maj 2019

Jørgen Leth – digter, filminstruktør, cykelkommentator, levemand og kultfigur – er blevet gammel.

Det har ikke kun noget med årene at gøre, selv om han er fra 1937 og altså over 80. Det handler mere om en krop og et sind, der ikke kan det samme mere, der hakker i det som en slidt bil. Motoren er ved at gå kaput, man bumper rundt inde i den, så snart den bevæger sig, den afkræver ens konstante opmærksomhed.

Sådan er det i digtene Leths nye digtsamling, Det bliver ikke væk. Stilen er genkendeligt Jørgen Lethsk, enkelt konstaterende på en måde, der gerne vil skrabe alt overflødigt væk, og som samtidig har noget messende over sig, som om digtene vil mane de enkle, de grundlæggende ting frem. Men denne gang er bevidsthedens og skriftens opmærksomhed vendt indad mod Leth selv og hans krops bevægelser. Det er den, fordi noget er gået i stykker.

• Trond Meiring
  • Svend Erik Sokkelund
  • Jørn Andersen