Vampire Weekends skilsmissesange er ikke, hvad de giver sig ud for

Amerikanske, Roskilde Festival-aktuelle Vampire Weekend spiller en hyperaktiv, afroinspireret indiepop. Som en tvetunget slange spytter frontmand Ezra Koenig med dybsindige spydigheder forklædt som ulykkelige kærlighedssange i et zappende genremylder på deres fjerde album
Forsanger og guitarist Ezra Koenig er lidt af en altmuligmand. Han er sangskriver, producer, radiovært og manuskriptforfatter. Han har skrevet sange med og produceret for Beyoncé. Han står bag Neo Yokio, en animeret Netflix-serie. Og for at sige »se hvor ikke-indie, jeg er«, poserer han på pressefotos til Father of the Bride i en T-shirt med et stort Sony-logo på (Columbia, som de udkommer på, er ejet af Sony Music).

Sony Music

18. maj 2019

Skulle man samle samtlige instrumenter, som Vampire Weekend når at spille på i løbet af de 18 numre, som udgør deres fjerde album, Father of the Bride, ville de formentlig kunne fylde en balsal til bristepunktet. Bandet, der er blandt hovednavnene på årets Roskilde Festival, er alt andet end minimalister. De er et hyperaktivt, afroinspireret indierockband, hvis sange myldrer med de mest farverige elementer fra både pop, country, hiphop, rock og verdensmusik, som den lød på Paul Simons Graceland.

Oprindeligt var indierock en betegnelse for de rockbands, der udkom på uafhængige pladeselskaber, og derfor havde mere rum til at tage lydlige digressioner fra de allermest befærdede motorveje i mainstream rockmusik. I takt med at teknologien har gjort det muligt for hvem som helst at bygge lydstudie i baghaven, og internettet har interveneret i måden vi tilgår musik, har pladeselskabernes rolle også ændret sig. Og genrebetegnelsen indie er for længst fløjet fra sin etymologiske rede.