Læsetid: 8 min.

Afgangsfilm viser, at Filmskolens årgang 2019 er en af de bedste i nyere tid

Det er ikke helt nemt med det der liv og den der kærlighed. Det kan man forvisse sig om ved at se årets seks fiktionsafgangsfilm fra Den Danske Filmskole, som fortæller underholdende og universelt om at være menneske
Viktor Leth (Nicolai Jørgensen) danser med til en fernisering i den morsomme ’Viktor på Månen’.

Viktor Leth (Nicolai Jørgensen) danser med til en fernisering i den morsomme ’Viktor på Månen’.

Loui Ladegaard

24. juni 2019

Det er længe siden, at jeg har følt mig så godt underholdt og så berørt af fiktionsafgangsfilmene fra Den Danske Filmskole som i år. Der er ingen af de seks film, som ligefrem revolutionerer filmsproget, men de har alle noget at fortælle og gør det for de flestes vedkommende med energi, visuelt overskud og instruktørernes personlige fingeraftryk.

Efter al den ballade, der det seneste års tid har været omkring Filmskolens akademiske fremtid og forholdet mellem elever og rektor, er det vederkvægende at se, at filmkunsten stadig trives på skolen. 

I Dronning Ingrid fylder Ingrid (Sofie Torp) 34 og begynder at tænke over, hvorfor hun egentlig stadig er alene, uden kæreste og med rod i privatlivet. Måske det har noget med hendes temmelig ligefremme væsen at gøre, måske, at hun ikke er en lille fiks og bly viol som sin bofælle, måske, at hun ligesom sin mor, der uden egentlig at ville det skal skilles, har svært ved at finde ud af at være i et parforhold, eller måske skyldes det, at hun er bange for at blive såret og derfor ikke tør give sig hen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
  • Bjarne Bisgaard Jensen
Ejvind Larsen og Bjarne Bisgaard Jensen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu