Læsetid: 6 min.

Aros, tag lige drengerøvsbrillerne af, når I kuraterer en udstilling om kunst og porno i 2019

Udstillingen ’Art & Porn’ på Aros fejrer 50-året for billedpornoens frigivelse med en undersøgelse af relationen mellem pornogenren og kunsten. Men trods gode værker er udstillingen både tematisk uklar, bombastisk, heteronormativ og ret kedelig. Man må da kunne skildre porno i kunsten fra et andet perspektiv?
Britiske Sarah Lukas' symbolpumpede »Eros«.

Britiske Sarah Lukas' symbolpumpede »Eros«.

Whitechapel Gallery

12. juni 2019

En af mine mere vilde kunstoplevelser i 00’erne var mødet med den svenske kunstner Nathalie Djurbergs barokke, animerede film.

Djurberg skaber bl.a. groteske lerfigurer af sorte kvinder og hvide kolonialister, der knepper hinanden. Jeg husker, hvor skamfuldt det føltes at blive seksuelt ophidset lige der i udstillingsrummet, i mødet med kunst, der legede med magt og moralske grænser.

Det er vel det, pornografisk kunst kan: Gennem den kropslige reaktion gøre én opmærksom på, at ens eget begærlige blik er magtfuldt, politisk og socialt?

Jeg kommer i tanke om Djurberg, som netop gennem pornografien sender komplekse antikolonialistiske beskeder, da jeg ser Aros’ udstilling Art & Porn.

Udstillingen søger at skildre, hvordan porno og kunst har interageret historisk siden billedpornoens frigivelse for 50 år siden. Hvor står kunsten i relation/opposition til pornogenren?

Men Art & Porn virker ubehjælpeligt kurateret af hvide, heteroseksuelle mænd for … hvide, heteroseksuelle mænd?

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
  • Eva Schwanenflügel
David Zennaro og Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

'Art & Porn er opbygget lidt sådan her: 1. Heteroseksualitet og feminisme, historisk, mange nøgne kvinder. 2. Mandlig homoseksualitet. 3. Heteroseksualitet og feminisme, blandet, flere nøgne kvinder.'

I love it - skøn anmeldelse!

Torsten Jacobsen

Heldigt - i det mindste - at Ida Marie Heide havde tid og råd til at gå på Aros netop den dag.

Ærgerligt - sådan er livet så uretfærdigt - at hun ikke fandt nok sådan for alvor at blive pirret af.

Bedre held næste gang...

Henrik Keller

Har endnu ikke set den pågældende udstilling, men det virker som om anmelderen måske er for ung til denne udstilling. Så vidt jeg har kunne finde frem til, blev hun født 12 år efter billedpornografiens frigivelse.
For at blive i anmelderens terminologi, virker det som om hun ikke har været i stand til at smide de identitetspolitiske briller og se den på datidens præmisser.

Gert Hansen og Morten Valner Skjærbæk Grymer-Hansen anbefalede denne kommentar
Arne Albatros Olsen

Udstillingstitlen er plat og samtidigt jo osse bindende for udstillingens indhold, for de 2 ting kan svært adskilles. Havde titlen i stedet været EROS & ART ville der have været adskillige flere strenge at spille på.

Bjarne Toft Sørensen

Udtrykket i rubrikken om at tage "drengerøvsbrillerne" af er ikke velvalgt, for så glemmer man let, at det "brilleløse" som alternativ betyder, at man er ude af stand til at se noget. Spørgsmålet må derfor være, hvilke briller man i stedet burde have taget på, eller mere passende, hvilket blik der burde have været dominerende?

Hvilket blik på den erotiske kunst burde være dominerende på en sådan udstilling? Hvilke følelser vil være fremherskende i forbindelse med et sådant blik?

Hvorfor er anmelderens blik mere rigtigt i forbindelse med en sådan udstilling, end det som kuratorerne har anlagt?

Der er sikkert noget rigtigt i anmelderens kritik af det valgte blik, der resulterer i noget ensidigt og mangelfuldt. På den anden side skal Aros også til en vis grad tage hensyn til, hvilke forventninger
størstedelen af publikum sandsynligvis vil komme med.

Der vil det f.eks. ikke være tilfredsstillende, hvis publikum i vid udstrækning går derfra med en oplevelse af, at for at få noget ud af udstillingen skal man tilhøre en minoritet inden for områderne køn, seksualitet eller etnicitet.