Læsetid: 2 min.

Ikke engang Nabokovs ’Lolita’ får litteraturgnisten tændt i Isabel Coixets ’The Bookshop’

Isabel Coixets støvede filmatisering af Penelope Fitzgeralds ’The Bookshop’ er lige så konfliktsky som sin høflige hovedperson
I Isabel Coixets ’The Bookshop’ lægges der op til meget mere, end der leveres, selv med Emily Mortimer på rollelisten.

I Isabel Coixets ’The Bookshop’ lægges der op til meget mere, end der leveres, selv med Emily Mortimer på rollelisten.

Angel Films

7. juni 2019

Der bliver konstant støvet af på hylderne i den boghandel, som enken Florence Green (Emily Mortimer) i slutningen af 1950’erne åbner i Isabel Coixets drama The Bookshop.

Florence og hendes lille assistent (Honor Kneafsey) lægger en vældig energi i at holde bøgerne præsentable, og man tænker gang på gang, at man hellere ville se det engagement kanaliseret over i en fortælling om det, der står i bøgerne og om deres potentielle påvirkning af indbyggerne i den lille engelske kystby. Ikke mindst når et vigtigt element i Penelope Fitzgeralds roman, som filmen bygger på, er Florences beslutning om at bestille et stort parti af Nabokovs Lolita hjem.

Dét burde kunne føre til spændende samtaler eller seværdig virak, men begge dele udebliver. Florence kunne det meste af tiden lige så godt have solgt sko, for selv om dramaet foregår i en tid med brandfarlige udgivelser som Lolita og Ray Bradburys Fahrenheit 451, bliver bøgerne aldrig mere end objekter i butikkens udstillingsvinduer.

Hver gang, der er anslag til en interessant scene om bøger eller læsning, bakker Isabel Coixets underligt konfliktsky manuskript. Fokus bliver dermed på magt- og klassekampen i den lille by, hvor den intrigante velhaver Mrs. Gamart (Patricia Clarkson) modarbejder den nytilflyttede boghandlerskes indtagelse af et gammelt hus, der er udset til anden brug.

Efter film som My Life Without Me og The Secret Life of Words håbede man på mere end en småkedelig, britisk hyggefilm fra spanske Coixet, men The Bookshop får aldrig sindet i kog.

Småtanker over tekopperne

Patricia Clarkson har tidligere samarbejdet med Coixet på Elegy – Skønhedens magt og Learning to Drive. Hun strålede senest som selvcentreret overklassemor i HBO-serien Sharp Objects, men The Bookshop giver hende ingen nuancer at arbejde med. Ikke engang Bill Nighy (som har været skævt folkekær siden Love Actually) kan få liv i kludene med sit ellers elskværdige portræt af læsehest-eremitten Edmund Brundish, som tager Florences parti, da han indser sit livs forspildte muligheder.

Den stilfærdigt charmerende Emily Mortimer og Bill Nighy har i nogle af filmens bedste scener en høflig, uforløst romance, mens charmøren Milo North (James Lance) danderer vilkårligt rundt og gør det, historien har brug for. Der er mange skønne, spildte kræfter på jagt efter et ordentligt manuskript.

The Bookshop satser på stort drama i tilbageholdt teslabberas, og på, at billeder af bølgende marker og det dybe hav kan kompensere for historiens manglende vilje til at grave i de personlige opgør, det lille samfunds mørkere sider og de smårådne sjæle bag de fugtige facader i byens sladderstræder.

Der lægges op til en film, som skal handle om meget mere, end den ender med at gøre, og Julie Christies fortællerstemme formår ikke at binde den underlige helhed tilfredsstillende sammen. Støvet letter aldrig.

’The Bookshop’. Instruktion og manuskript: Isabel Coixet. Engelsk-spansk-tysk. (Biografer landet over)

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu