Læsetid: 2 min.

Ikke engang Nabokovs ’Lolita’ får litteraturgnisten tændt i Isabel Coixets ’The Bookshop’

Isabel Coixets støvede filmatisering af Penelope Fitzgeralds ’The Bookshop’ er lige så konfliktsky som sin høflige hovedperson
I Isabel Coixets ’The Bookshop’ lægges der op til meget mere, end der leveres, selv med Emily Mortimer på rollelisten.

I Isabel Coixets ’The Bookshop’ lægges der op til meget mere, end der leveres, selv med Emily Mortimer på rollelisten.

Angel Films

7. juni 2019

Der bliver konstant støvet af på hylderne i den boghandel, som enken Florence Green (Emily Mortimer) i slutningen af 1950’erne åbner i Isabel Coixets drama The Bookshop.

Florence og hendes lille assistent (Honor Kneafsey) lægger en vældig energi i at holde bøgerne præsentable, og man tænker gang på gang, at man hellere ville se det engagement kanaliseret over i en fortælling om det, der står i bøgerne og om deres potentielle påvirkning af indbyggerne i den lille engelske kystby. Ikke mindst når et vigtigt element i Penelope Fitzgeralds roman, som filmen bygger på, er Florences beslutning om at bestille et stort parti af Nabokovs Lolita hjem.

Dét burde kunne føre til spændende samtaler eller seværdig virak, men begge dele udebliver. Florence kunne det meste af tiden lige så godt have solgt sko, for selv om dramaet foregår i en tid med brandfarlige udgivelser som Lolita og Ray Bradburys Fahrenheit 451, bliver bøgerne aldrig mere end objekter i butikkens udstillingsvinduer.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu