Læsetid: 3 min.

I fortabelsens bane

Den storbyverden, Rune Ryberg bygger op om sine figurer, emmer af postindustrielt forfald, men også af romantisk patina
Præmissen i ’Death Save’ er ganske traditionel, og det er ikke, fordi plottet byder på de store overraskelser undervejs, men Ryberg iscenesætter det med overbevisning og nærvær. Her figuren Bass, der er tegnet som en rød fugl.

Præmissen i ’Death Save’ er ganske traditionel, og det er ikke, fordi plottet byder på de store overraskelser undervejs, men Ryberg iscenesætter det med overbevisning og nærvær. Her figuren Bass, der er tegnet som en rød fugl.

Illustration fra bogen

7. juni 2019

Et Death Save er en manøvre indenfor flipperspil, som kan redde en kugle, der ellers er endegyldigt på vej ned ad en spillets outlanes — dvs. de ydre baner hinsides flippernes rækkevidde — mod hullet og spillets afslutning. Man skubber blidt maskinen i den ene retning og så brat i den anden, så kuglen rammer hullets kantplade og rikochetterer op mellem de løftede flippere og ind i spillefladen igen. Det er snyd, men det virker, hvis man er ferm.

Rune Ryberg har opkaldt sin ekspansive, farvestrålende tegneserie efter dette trick, fordi det fungerer som enkel metafor for den prekære situation hovedpersonen, teenageren Bass, befinder sig i på tærskelen til voksenlivet. Hans venskab med desperadoen Rick fører ham længere og længere ud i fortabelsen.

De to er bedste venner fra barnsben af. Man fornemmer, at Rick støder de fleste fra sig, og at Bass forankrer ham socialt. Bass er frygtsom af natur, nysgerrig af gemyt og romantisk af inklination. Han stirrer håbløst efter kvarterets smarte punkpige Jeanie, der er mere interesseret i den lokale indierocker med de blonde dreadlocks. Rick derimod er ligeglad.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu