Læsetid: 3 min.

’Hotel Mumbai’ er elementært spændende på en ubehagelig måde

’Hotel Mumbai’ blander virkelige, tragiske begivenheder med gedigen spænding i en nærgående og brutal skildring af terrorangrebet på et luksushotel i Mumbai i 2008
Dev Patel spiller tjeneren Arjun, der i ’Hotel Mumbai’ forsøger at redde så mange som muligt af gæsterne på luksushotellet The Taj fra et terrorangreb.

Dev Patel spiller tjeneren Arjun, der i ’Hotel Mumbai’ forsøger at redde så mange som muligt af gæsterne på luksushotellet The Taj fra et terrorangreb.

Sandrew Metronome

6. juni 2019

I november 2008 angreb ti islamistiske terrorister forskellige turistmål i den indiske millionby Mumbai. Et af målene var et luksushotel, The Taj Mahal Palace Hotel, som over tre dage var besat af terroristerne, mens det lokale politi, som slet ikke var uddannet til at håndtere den slags angreb, både forsøgte at trænge ind på hotellet og kæmpede for at få hjælp fra elitestyrker i New Delhi.

450 gæster boede på hotellet, og mindst 31 mennesker blev myrdet i løbet af de tre dage, de fleste af dem ansatte på hotellet.

I en ny film, Hotel Mumbai, fortæller Anthony Maras om terrorangrebet på The Taj fra start til slut, og det er en både sindsoprivende og lidt mystificerende oplevelse. Sindsoprivende, fordi filmen går ganske tæt på enkelte af gæsterne og de ansatte og i detaljer viser, hvor iskolde terroristerne var, når de henrettede gidsler. Og mystificerende, fordi jeg er lidt usikker på, hvad jeg skal bruge filmen til – og ikke er helt tryg ved dens blanding af genre og tragiske, virkelige begivenheder.

Det hører på sin vis genren til, for hvad skal man egentlig bruge rekonstruktioner af frygtelige begivenheder som Utøya, 11. september og nu Mumbai-angrebene til?

På den ene side kan de måske hjælpe med at se det forfærdelige i øjnene og på den måde bearbejde og forstå det. På den anden side kan de hjælpe os med ikke at glemme og samtidig mindes ofrene og de hverdagens helte, som for eksempel på The Taj i Mumbai satte livet på spil for at hjælpe andre mennesker.

Problemet opstår, når det bliver spænding for noget, der ligner spændingens skyld.

Monument eller skamstøtte

Mest interessant er Hotel Mumbai faktisk i begyndelsen, hvor de ti terrorister ankommer til Mumbai med båd, mens deres leder, en islamistisk hadprædikant, via telefon lover dem guld og paradis og taler om, hvordan det muslimske mindretal i Indien er blevet frataget alt af de vantro, som de nu skal dræbe.

Undervejs har terroristerne hele tiden telefonisk kontakt til prædikanten, der på sikker afstand dirigerer og ofrer sine tropper, og man får en god fornemmelse af de religiøse og ikke mindst sociale og kulturelle forskelle og den manipulation af svage sjæle, der blandt meget andet ligger til grund for fanatismen og det brutale angreb.

Resten af Hotel Mumbai er skiftevis en hyldest til de af The Tajs ansatte, der sætter gæsternes velbefindende over deres egne liv, og en grum skildring af terroristernes tre dage lange rædselsregime.

Dev Patel spiller en tjener, Arjun, som forsøger at holde hovedet koldt, selv om hans venner og kolleger dør om ørerne på ham, mens Armie Hammer spiller en amerikansk arkitekt, David, der er på ferie på hotellet sammen med sin lille søn og meget velhavende, indiske kone, Zahra (Nazanin Boniadi).

Filmen er veliscenesat, og fordi jeg ikke vidste, hvad der egentlig skete på hotellet, og hvem der overlevede, er den også elementært spændende på den der lidt ubehagelige måde, som har at gøre med, at den er baseret på virkelige begivenheder.

Hotel Mumbai bliver således også et monument – en skamstøtte – over en tragisk hændelse i en del af verden, vi ikke altid interesserer os så meget for.

Spørgsmålet er dog stadig, om den samtidig tilbyder den forløsning, som vel må siges at udgøre en væsentlig del af genrens eksistensberettigelse.

’Hotel Mumbai’. Instruktion: Anthony Maras. Manuskript: John Collee og Anthony Maras. Australsk-amerikansk-indisk. (Biografer landet over).

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer