Læsetid: 4 min.

KLANG-festivalens jubilæumskoncert var udfordrende og udført på internationalt festivalniveau

Fire komponister stod for en markant markering af 10-året for hovedstadens festival for samtidsmusik, KLANG. Til den kulørte side hørte ledsagemusikken til en splatterdrøm af islandske Bára Gísladottír, mens taiwanske Li-Ying Wu og Rune Glerup opererede i mere klassiske former. Det var dog Bent Sørensen, der rykkede for alvor som lysdesigner og antydningens mester
Her ses blæserne til KLANG's jubilæumskoncert den 4. juni. 

Her ses blæserne til KLANG's jubilæumskoncert den 4. juni. 

Alexander Banck-Petersen

11. juni 2019

KLANG-festivalen for samtidsmusik er netop overstået. Det er i år blevet til mere end et halvt hundrede koncerter, operaforestillinger og events forskellige steder i København, og denne oprustning rykker måske festivalen op til en af de største internationale af sin slags.

Det begyndte for ti år siden under et andet navn, og et af de mere fremskudte arrangementer var derfor jubilæumskoncerten i Den Sorte Diamant. Festivalen er udsprunget af Athelas Sinfonietta Copenhagens ny musikfestival afholdt i årene 2009-2012, og derfor var det logisk, at netop dette orkester medvirkede sammen med gæsterne fra Esbjerg Ensemblet. Pierre-André Valade har været chefdirigent for Athelas, også han var på posten tirsdag aften.

Jubilæumskoncerten havde slet ikke karakter af den tilbagelænede selvtilfredshed, som man kunne frygte, når en forholdsvis lukket kreds fejrer sig selv.

Programmet var udfordrende, det var ressourcekrævende mandskabsmæssigt, præstationerne var på internationalt festivalniveau, og med to kvindelige og to mandlige komponister slog man et slag for en ligestilling, som fortsat lader vente på sig blandt landets tonekunstnere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Niels Duus Nielsen
Niels Duus Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

David Joelsen

Måske er jeg sart, men min musiknydelse påvirkes i negativ retning, når musikeren optræder i en beklædning der minder om krig og død. Har det helt på samme måde med en bager, frisør og bibliotekar.

Erik Winberg og Christel Gruner-Olesen anbefalede denne kommentar
Niels Duus Nielsen

David Joelsen, de penge, som Forsvaret spenderer på at hyre musikere, er godt givet ud, efter min mening. Det er jo penge, der så ikke kan bruges på krig og død.

David Joelsen

Det er ikke pengene, men uniformerne jeg syntes er upassende. Og så det at stå ret når man spiller. Kan muligt være fremmende for musikaliteten, med mindre man spiller marcher.