Læsetid: 5 min.

Madonna har endelig famlet sig frem til sin ro – men man kan stadig danse til den

Madonna har fundet sin position som grand old dame. Hun jager ikke så meget hurtige hits, som hun søger kunstnerisk konsistens på sit spritnye album ’Madame X’. At levere et personligt udtryk til lytterne i stedet for at sætte et overfladisk aftryk i rekordbøgerne. Og så er hendes plade multietnisk som aldrig før
Madonna har fundet sin position som grand old dame. Hun jager ikke så meget hurtige hits, som hun søger kunstnerisk konsistens på sit spritnye album ’Madame X’. At levere et personligt udtryk til lytterne i stedet for at sætte et overfladisk aftryk i rekordbøgerne. Og så er hendes plade multietnisk som aldrig før

Universal Music Group

18. juni 2019

Der er en afvigende akkord på Madonnas nye album, Madame X, der fortæller os, at hun ikke famler længere.

Den tredje klaverakkord på »Dark Ballet« rammer uden for formlen og skubber til den harmoniske balance. Det er ikke avantgarde, men det er et skår i koppen, en splint i øjet, en revne i spejlet, som man kun vælger, når hånden ikke længere famler.

Famlende kunne man ikke kalde Madonna, da hun i sin ungdom endelig kom til at stå på en scene i 1982 på den legendariske New York-klub Danceteria. Hun rev opmærksomheden til sig fra første øjeblik.

Famlende har man kunnet kalde hende efter at hun måtte abdicere som popdronning engang efter sit sidste store album, Music, i 2000. Der har været dårlige, middelmådige og gode sange og plader siden. Men ingen milepæle.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu