Læsetid: 4 min.

Ny russisk film viser, hvordan man undgår censur som rockmusiker under Den Kolde Krig

Den sort-hvide film ’Sommer’ er et flydende og legesygt portræt af Leningrads ungdom i krydsfeltet mellem den gamle og den nye rock. Ingen af delene bryder Putin-regimet sig om, så instruktøren har været i husarrest i næsten 20 måneder – for underslæb
Sommer er ikke bygget som et slagkraftigt Hollywood-manuskript, den er nærmere bygget som, ja, en euforisk sommer, hvor venskaber smedes, og romancer kommer og går

Sommer er ikke bygget som et slagkraftigt Hollywood-manuskript, den er nærmere bygget som, ja, en euforisk sommer, hvor venskaber smedes, og romancer kommer og går

Angel Films

21. juni 2019

Den fine, russiske film Sommer tilbyder os et helt andet billede af 1980’ernes Rusland, end vi er vant til.

Den Kolde Krig er slet ikke på tale, og i stedet forstår vi, at – nogle af – de unge russere var lige så optagede af at være unge der, som vi var hér på vores side af det nu forsvundne Jerntæppe.

Heller ikke så mærkeligt, når sommeren er så berusende, som netop denne i begyndelsen af 80’erne i og omkring daværende Leningrad.

Vi er i krydsfeltet mellem den gamle og den nye rock og følger en gruppe udskud, der har den frækhed at interessere sig mere for at lave deres egen russiske version af Vestens musik end for at være endnu et tandhjul i det store sovjetiske maskineri. Det er før Gorbatjov og hans Glasnost, hans åbning udadtil af landet og hans Perestrojka, hans omstrukturering af landet.

Alt er ved det repressive gamle.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • David Zennaro
David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu