Læsetid: 4 min.

Pierre Bonnard skaber et kærlighedens rum med farverne i sine malerier

Man får lyst til at røre ved og at slikke på Pierre Bonnards farver, mærke dem helt tæt på, smage dem, fortære dem. Bonnards malerier appellerer til de nære sanser, gør én sulten, som stod man i isboden
Pierre Bonnard: ’Le café’.

Pierre Bonnard: ’Le café’.

Ny Carlsberg Glyptotek

14. juni 2019

Mintgrøn isprængt lyse violette strøg maser sig påtrængende tæt op ad en lys og spinkel violet med mørkere violette, røde og blå strøg i sig. Et næsten lyserødt felt med hvidlige og pastose strøg, oppisket og voluminøst indbydende, som var det candyfloss, en kyskage, lige til at spise. En flade nedenunder er glødende orangegul okker med rødlige og brunlige områder. Ved siden af en mørkviolet flade med blå, røde og hvide strøg i sig. Til højre for det store område med blå, en mørk ultramarin på en grøn bund, der kigger frem. En sort afløses af kastanjebrun. Øverst – den violette igen – lyslilla med gråhvide strøg.

Dette intense farvedrama, der er så godt som uden nogen som helst indikation af figuration, og knap nok nogen dybde, er en typisk indramning af et af den franske maler Pierre Bonnards (1867-1947) hverdagsskildringer, et køkkeninteriør med kat, lampe og lidt køkkenredskaber. Det bærer titlen Lille køkken og er fra 1909.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu