Anmeldelse
Læsetid: 2 min.

Sørgmodig synth og overnaturligt ordforråd

Når den britiske ordkunstner Kate Tempest rabler sine særprægede, samtidsforankrede sprogblomster af sig, skal alverdens pladderromantik være hende tilgivet. Hendes tredje studiealbum, The Book Of Traps And Lessons, er en hidtil uhørt litteraturoplevelse, der virker, som om den prøver at udvide præmisserne for en lydbog, både som genre, format og fænomen
Kate Tempest optræder i London den 24. maj 2019.

Kate Tempest optræder i London den 24. maj 2019.

Ritzau Scanpix

Kultur
17. juni 2019

»So here I was …«

Hendes tonløse stemme med karakteristisk, britisk accent knækker som en perfekt tempereret chokoladeoverflade i The Great British Bakeoff, det sekund Kate Tempest begynder sin fortælling – akkompagneret af sørgmodig synth og forlængede, akustiske klaverakkorder. Man spidser ører.

Det er en stemme, der vidner om både bramfrihed, fortælleglæde og musikalitet.

Man tager sig selv i at spørge: Hvem er HUN? Og som både forfatter, manuskriptforfatter, digter og rapper gør hun sig fortjent til at svare, som hun gør: Kate Tempest er ord.

Det virker heldigvis, som om Kate Tempest godt ved, at ord er en forpligtende størrelse. For når hun udkommer med noget, hvad enten det er en bog eller et album, giver hun sig selv i projektet, fuldt og helt.

Indtil videre er Kate Tempest i hvert fald blevet vel modtaget.

Begge hendes tidligere album var nomineret til den prominente, britiske Mercury-musikpris. Debutromanen The Bricks That Built The Houses fra 2016 blev en bestseller. Og hendes spoken word-optrædener roses til skyerne.

Nu er hun klar med sit tredje studiealbum, The Book Of Traps And Lessons. Eller måske skulle man kalde det en lydbog. For både i titel, udseende og indhold er det ikke til at komme uden om Kate Tempests litterære ambition.

Går man med på de præmisser, er The Book Of Traps And Lessons ikke kun en hidtil uhørt litteraturoplevelse. Det bliver også en indtalt fortælling om kærlighed og opvækst og dermed en tiltrængt udvidelse af lydbogen som genre, format og fænomen.

Samtidsforankrede sprogblomster

I forkøbet på albummet kom det tilbagelænede, men stærkt passionsladede nummer »Firesmoke«. Om at skrive det fortæller Kate Tempest i en pressemeddelelse, at forelskelsen i hendes kæreste virkede som inspiration.

Nummeret skal høres som et renselsesmoment og et vendepunkt for hele pladen, på samme måde som en forelskelse kan blive set som et vendepunkt, når den sættes i forhold til et helt liv.

Ganske vist rummer teksten passager, der læner sig op ad kærlighedsdigtenes værste klicheer. Men det er netop en del af hendes jargon.

Og når hun rabler sine særprægede, samtidsforankrede sprogblomster af sig, som på nummeret »Keep Moving Don’t Move«, skal alverdens pladderromantik være hende tilgivet.

Kate Tempest placerer sig ene kvinde i kategori med den britiske, alternative hiphopgruppe The Streets. Hendes musikalske mod og personlige bekendelser gør hende til Mike Skinners ukendte tvillingsøster.

Så selvfølgelig er The Book Of Traps And Lessons ikke verdenslitteratur. Men som de bedste bøger er albummet iørefaldende, både rytmisk og tekstuelt. Og som en sand klassiker tåler det gentagne gennemlytninger.

Man skulle snart tro, at der ikke ville kunne kastes flere positive kommentarer efter Kate Tempest. Men på The Book Of Traps And Lessons fortsætter hun hermed sit streak af kritikerroste udgivelser. Hendes overnaturlige ordforråd sprudler simpelthen for hver sætning, hun slynger ud.

Kate Tempest: ’The Book Of Traps And Lessons’ (Republic Records)

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her