Læsetid: 4 min.

Beyoncé giver en hånd til Afrika og tager Simbas uskyld i samme ombæring

Man kan diskutere, om Beyoncés nye udgivelse, ’The Lion King: The Gift’, er den gave til den afrikanske musikkultur, som den hævder at være. Eller om de 14 sange, der er inspireret af Disneys filmklassiker, i virkeligheden mere er en gave til Beyoncé selv, hendes brand, hendes karriere, hendes bankkonto og i særdeleshed hendes familie, som hun – ikke uproblematisk – paralleliserer til den royale løvefamilie i filmen
Beyoncé har inviteret sin datter, Blue Ivy Carter, med på sit nye Løvernes Konge-album.

Beyoncé har inviteret sin datter, Blue Ivy Carter, med på sit nye Løvernes Konge-album.

Ritzau Scanpix

23. juli 2019

Historien om løveungen Simba, der mister sin far og fordrives fra sin familie, har en særlig plads i manges hjerter. Selv har jeg set tegnefilmen så meget som barn, at jeg stadig kan synge flere af dens sange fra start til slut.

Men efter at have lyttet intenst til Beyoncés nye album The Lion King: The Gift har mit forhold til filmen lidt et knæk.

Jeg kan ikke længere tænke på historien om den faderløse løvekongesøn, der rejser sig for sin slægt og kæmper mod ondskaben for sin retmæssige plads på tronen, uden at være alt for bevidst om filmens romantiske og royalistiske pointer.

Beyoncé har gjort, at filmen, som jeg stadig har på et tyndslidt VHS-bånd i kælderen, har mistet sin uskyld.

Et suppleringssoundtrack

For en god ordens skyld bør jeg nok lige klargøre følgende:

The Lion King: The Gift er IKKE soundtracket til Disneys genindspilning af tegnefilmsklassikeren. Det udkom i sidste uge i en opdateret og udvidet version i forbindelse med, at Løvernes Konge havde premiere.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer