Hobbs & Shaw er mest underholdende i selskab med Jason Statham og Dwayne Johnson

Britiske Jason Statham og amerikanske Dwayne Johnson står godt til hinanden i David Leitchs tempofyldte, men ellers ujævne actionfilm, ’Hobbs & Shaw’, der er et spin off af Fast & Furious-filmene
Dawyne Johnson og Jason Statham uddeler øretøver i rollerne som Shaw og Hobbs i David Leitchs ujævne, men også morsomme ’Hobbs & Shaw’.

UIP/Universal Studios

1. august 2019

Jeg ville ønske, at Jason Statham lavede flere film, hvor han fik mulighed for at vide, hvor sjov han egentlig kan være. En af de store attraktioner ved hans nye film, David Leitchs Hobbs & Shaw, hvor han spiller over for muskelbundet Dwayne Johnson, er samspillet mellem de to machomænd. Hvor Shaw, Stathams tidligere elitesoldat, er sammenbidt britisk, er Hobbs, Johnsons Diplomat Secret Service-agent, vennesæl amerikansk, og det slår gnister, da de bliver tvunget til at arbejde sammen om at redde verden.

De kan ikke udstå hinanden – det kan man forvisse sig om ved at se de Fast & Furious-film, de begge optræder i, og af hvilken Hobbs & Shaw er en spinoff – og de bruger en stor del af tiden på at fornærme hinanden på opfindsom vis. Shaw kan ikke udstå Hobbs’ ansigt, og Hobbs kan ikke klare Shaws stemme, og Shaw gør grin med Hobbs’ enorme størrelse og manglende evne til at forsvinde i mængden, mens Hobbs mobber Shaw med, at han er så lille. Og så videre.

Det er sjovt, og det er i selskab med de to, at Hobbs & Shaw er mest underholdende. Kemien bliver kun bedre og mere sprængfarlig, da Shaws hårdtslående søster, MI6-agenten Hattie (Vanessa Kirby), dukker op og giver de to mænd endnu mere at skændes om. Hobbs falder for Hattie, fordi hun er så sej – og smuk – som hun er, og Shaw vil på ingen måder have, at Hobbs lægger an på eller bare flirter med hende.

Idris Elba gør i øvrigt en god skurk i Hobbs & Shaw, der byder på rigelige mængder slå på tæven, skyderi, eksplosioner og den slags virtuost fotograferede biljagter, som Fast & Furious-serien er spækket med.

Familiefilm

Jeg er ikke verdens største benzinhoved, men når Shaw, Hobbs og Hattie suser gennem Londons smalle befærdede gader i en McLaren-sportsvogn forfulgt af superskurke på højteknologiske motorcykler, får selv jeg et sug i maven.

De energiske actionscener, der foregår på jorden og i luften i alskens køretøjer og flyvende maskiner, er flot iscenesat af instruktør David Leitch, der tidligere har lavet Atomic Blonde og John Wick.

Al denne fart og tempo bliver dog efterhånden lidt ensformigt, og det er, når filmen vender tilbage til menneskene, at den er bedst – også selv om den indimellem er lovlig sentimental. Ligesom Fast & Furious-filmene handler Hobbs & Shaw nemlig om familier, både dem, man er født ind i, og dem, man selv vælger.

Hobbs har en lille datter, han skal tage sig af, og han er raget uklar med sin bror, mens Shaw er raget uklar med sin søster. I den forbindelse er det værd at nævne, at Hatties og Shaws mor, der naturligvis sidder inde, spilles af Helen Mirren i en herlig birolle, mens Hobbs’ chef og – siger han i hvert fald selv – bedste ven spilles af en meget morsom Ryan Reynolds.

Handlingen i Hobbs & Shaw, der forsøger at fusionere Fast & Furious-universet med lige dele James Bond og Mission: Impossible, er hverken særlig opfindsom eller spændende: En tosse med ubegrænsede ressourcer, en art Blofeld, forsøger med Idris Elbas teknologisk modificerede og meget stærke Brixton at forme verden efter sine egne, forskruede idealer.

Alt det har jeg set før, og så vil jeg altså meget hellere se Jason Statham og Dwayne Johnson drille hinanden noget mere.

Hobbs & Shaw. Instruktion: David Leitch. Manuskript: Chris Morgan og Drew Pearce. Fotograf: Jonathan Sela. Længde: 135 minutter. Biografer verden over