Læsetid: 3 min.

Molières komedie ’Tartuffe’ i fandenivoldsk fortolkning

Teatret Slotsgården i Odense er garant for festlig og nærværende underholdning af høj kvalitet. Der er masser af skæve påfund og kaotiske scenarier i deres moderne fortolkninger af ellers halvstøvede komedieklassikere
Troen er på alle måder et cirkus i Johan Sarauws festlige iscenesættelse af Molières Tartuffe på Teatret Slotsgården.

Troen er på alle måder et cirkus i Johan Sarauws festlige iscenesættelse af Molières Tartuffe på Teatret Slotsgården.

Emilia Therese

24. juli 2019

Molières komedie Tartuffe fra 1664 er fuld af fromhed og tro.

Ikke nødvendigvis tematikker, der tænder publikum anno 2019. Selv om teksten har fået en overhaling og en sproglig opdatering i instruktør Johan Sarauws bearbejdning til Teatret Slotsgården, forbliver Molières snak om gudfrygtighed og næstekærlighed lidt altmodisch.

Tilføjelser med hentydninger til alt fra bådflygtninge og aktiv dødshjælp til tvivlsomme skatteregnskaber og dyre kemobehandlinger giver ikke Tartuffe en nutidig relevans i den lukkede, brostensbelagte slotsgård midt i Odense.

Men i virkeligheden er det uendeligt ligegyldigt, for i Sarauws iscenesættelse er underholdningsværdien af det forfriskende, festlige og frigjorte friluftsteater i fokus.

Det er sjette år i træk, at Teatret Slotsgården giver Molière »et moderne spark i røven«.

Skuepladsen i slotsgården er pyntet i cirkustema med balloner, farvede lyskæder, halmballer på et knaldpink scenegulv, en sort/hvid-stribet cirkusvogn og en popcornmaskine, der lystigt popper løs, så duften af nypoppede popcorn driver ind over publikumsrækkerne.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Viggo Okholm
Viggo Okholm anbefalede denne artikel

Kommentarer

Steffen Gliese

Mange anmeldere har nogle sære meninger om, hvad der tænder folk i dag. F.eks. går det hen over hovedet på dem, at tro og religion er nogle af de mest hotte emner for tiden.