Læsetid: 5 min.

Sex og sociale relationer er en krigszone i nye, danske, unge kvinderapperes verden

Den tid er forbi, hvor vi må lede med lys og lygte efter kvindelige rappere. Også herhjemme. I stedet skriver danske kvinder deres egne regler i rimsmedjen med kropsrustning og verbalvåben ad libitum. Og de har boller af stål – og er stolte af det
Yakuza live på årets Distortion Festival.

Yakuza live på årets Distortion Festival.

Alexander Leistiko

9. juli 2019

Kan I huske, dengang vi efterlyste kvindelige rappere i Danmark?

Well, det behøver vi ikke længere. De er her. De kommer fra både Jylland og Sjælland. De ankommer med stolt konfrontationslyst, med røvene og brysterne fremme i lydbilleder og på Instagram. Og de opfatter alle sex og sociale relationer som en krigszone, hvor crewet er familien, der betyder alt og lukker resten ude.

Disse danske kvinder skriver deres egne regler i rimsmedjen med kropsrustning og verbalvåben ad libitum. De anser sig selv som de bedste mænd til jobbet, at spytte rim – og til at dyrke sex. Og det sker med Suspekts kneppesult, Medinas stolthed og Lil Kims beskidte mundtøj.

»Jeg brugte ham, han troede han kunne bruge mig / Prøver at trippe på ham, for at se om jeg ku’ få ham til at knæk’/ Han knak og begyndte at Me too mig,« rapper Theresa Ann Fallesen alias Tessa fra Hundige på tracket »Snakker for meget«, der landede for lidt over en uge siden.

Tessa har en fyr i hver en by, lyder det. Og hun har fundet en måde at lukke de mandlige sludrechatoller på:

»G-strengen går syd på / Sætter mig på dit fjæs, hold kæft et par minutter.«

Kvælning som kastrering. Virker som en effektiv strategi.

Tessa rapper i et skarpt synkoperet, hårdt stemplet flow, i en uforsonlig stemmeføring. Inde fra hårdt knyttede næver skyder hun med ord. Velkommen til.

Tessa – Foto: Nikolaj Gyldenløve

Bollerne er ikke hjemmebag

Testiklerne er ikke længere mændenes eksklusive ejendom. »Jeg har boller, og det ikk’ hjemmebag. 2400 i min DNA«, lyder det fra Yakuza på »Cholla / Madonna«, hvor hun hylder både sit postnummer i København Nordvest – og sine nosser.

Yakuza er den mest farverige i flokken. En frækt drævende rapper, der slanger sig henover beatsene ofte i melodiske mønstre, endda i smukt sungne passager. Og hun går både ironisk og mere legesygt til værks med sin hæse stemme. Det er mere komponeret hiphop med stærke omkvæd og broer.

Ifølge et interview med heartbeats.dk er Yakuza vokset op med en dansk mor og en kriminel indvandrerfar, der ikke troede på ligestilling. Så han røg ud i kulden.

Hun kalder sig »luksus-proletar«, og hvad det betyder, kan man få en idé om i Instagram livevideoen til traphiphop-tracket »Clout« (engelsk for indflydelse). Her fester Yakuza og veninder, danser, stikker bryster og balder i synet på telefonkameraerne. Og Yakuza får sig en hjemmetatovering.

Yakuza – PR-foto: Warner Music

Vistnok en ironisk video

Det er – vistnok – en ironisk video, der på én gang skaffer hende likes og stiller spørgsmålstegn ved jagten på dem.

»Hvis din far så min Gram, ville han kalde mig, ’haram’ / Ærligt, fuck ska’ jeg gøre? Jeg’ så Insta-værdig,« rapper Nordvest-pigen.

»Ka’ shoppe amok i Fendi for fucking flaske-pant.«

I stopmotionvideoen til »Chola / Madonna«, der udkom i januar, står hun i bar overkrop, hvide underdrenge med sort tape over brystvorterne. Teksten, som hun rapper, breder sig over hendes krop, både i ord og tegninger. Med hilsen til sin mandschauvinistiske og danskerskeptiske far lyder det:

»Baba, jeg drikker et shot på alt det, jeg aldrig har måt’ / Baba var selv helt fucked – den hér til al’ I babas«.

Nu har Yakuza fået pladekontrakt med multinationale Warner, og der er kommet en noget dyrere udseende video til »Balenciaga«, ude i starten af juni.

Her kobler hun sig på en melankolsk, spansksproget trap-hiphop-tradition, og selv om det er et godt track, så øjner man her en risiko for, at hun bliver kørt i stilling til noget mere gangbart og normaliseret. Jeg krydser fingre for, at hun insisterer på at være sin egen.

Socialsfæren som minefelt

Danske, sorte Glodie Sofia Topenya alias Goldie 6is er fra Skanderborg. Hun er lidt mere kantet i sit flow, tungere på beatet. Men Goldie rapper med autoritet, og er ikke mindre kæk end ovennævnte medsøstre.

Og hun er i færd med at formulere socialsfæren som et minefelt, hvor kun de stærkeste kan navigere. På den indisk banghra-melodiske »Normalt galt freestyle« lyder det:

»De fucker med mig / Åbner døren for rotter, der kun har gift med sig.«

Mens hun på »Det der sker« (uploadet i juni) rapper:

»Det er det, der sker / Når du fucker med en n****.«

Et omkvæd, der smælder gennem nummeret og varsler total underkastelse.

Det er ikke en vildt opfindsom magtretorik, og vi kender den da også ret så godt fra amerikansk rap, om det så er fra Cardi B eller Nicki Minaj, Eminem eller Jay Z.

Ja, hos førnævnte Tessa er der endda en reference til en amerikansk klassiker, Khias »My Neck, My Back«, hvor hun rapper »My neck, my back, lick my pussy and my crack«. Mens Tessa rapper »Bare snak, bliv ved, slik min røv, smag min succes«.

En kvindelig hingst

På den anden side af Atlanterhavet, fra Houston, Texas, excellerer Megan Pete alias Megan Thee Stallion for tiden med sit debutmixtape Fever. Det vil givetvis blive dyrket og nærstuderet i stor stil herhjemme.

Fever er en frodig pimp-mobile på lider-cruise gennem en nation, der stadig ikke må sige »fuck« på tv, men alle gør det ude i virkeligheden. Der er ildstriber nedad Stallions nymalede, ja, faktisk stadig våde limousine. Og at læderinteriøret er lyserødt, er intet tilfælde.

Stallion driveby-affyrer lummerlyrik af pornografisk styrke, men roder sig også gerne ud i frontalkollisioner med haters:

»Promise this ain’t what you want / Run through your shit like a comb.«

Meggan Thee Stallion – der altså kalder sig en hingst (stallion) – gentager temaet fra Danmark, hvor kvinderne helt enkelt føler sig lige så meget som mand for et godt rim som mændene selv. Og med god grund.

Stallion er rap i replikken, hun slynger ordene med Missy Elliotts kraft og sexsaft. Og alene eller supertight duet med medrappere er hun en intenst, koncentreret rytmisk fornøjelse, berider af beats med ubesværet og fleksibel magt. En ny stjerne – og ny ammunition til en offensiv og seksuelt selvsikker generation af kvinderappere – i støbeskeen.

Tessa: »Snakker for meget« (Universal Music)

Yakuza: »Clout«, »Chola / Madonna« og »Balenciaga« (Nexus Music/Warner Music)

Goldie: »Normalt galt freestyle« og »Det der sker« (Black Cheese Records)

Megan Thee Stallion: Fever (1501 Certified Ent LLC/300 Entertainment)

Little Simz.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • ingemaje lange
  • Kurt Nielsen
ingemaje lange og Kurt Nielsen anbefalede denne artikel

Kommentarer