’Stranger Things’ er også i tredje sæson en besættende oplevelse

1980’er-nostalgien er stærk i Netflix’ science fiction-serie ’Stranger Things’ – og i Christian Monggaard – men det er den indfølte skildring af de unge hovedpersoners venskab og turbulente følelsesliv, der gør tredje sæson til noget helt særligt
El (Millie Bobby Brown) og hendes venner må skubbe kærestesorger til siden og igen forsøge at redde verden i tredje sæson af ’Stranger Things’.

Netflix

6. juli 2019

Der er mange ting, jeg holder af ved Duffer-brødrenes Netflix-serie Stranger Things. Dramaet, humoren, science fiction- og gyserelementerne.

Men noget af det bedste er tidsbilledet og 1980’er-nostalgien.

Jeg elsker tøjet, pastelfarverne, spandex og skulderpuder, pigernes høje hår, drengenes bundesligahår, BMX-cyklerne, neonlysene, musikken, spillearkaderne, Dungeons & Dragons og referencerne til tv-serier og film, som de unge hovedpersoner ser på tv og i biografen.

Serien foregår i den fiktive provinsby Hawkins i Indiana, og første afsnit begynder med en tur til det nybyggede indkøbscenter, Starcourt, hvor de unge snyder sig ind i biografen for at se George Romeros banebrydende zombiefilm, Day of the Dead (1985) – som de selvfølgelig er alt for unge til at se.

• Thomas Tanghus
  • Eva Schwanenflügel
  • Niels Duus Nielsen
  • Brian W. Andersen
  • ingemaje lange
  • Lisbet Laursen
  • Lise Lotte Rahbek
Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel, Niels Duus Nielsen, Brian W. Andersen, ingemaje lange, Lisbet Laursen og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Brian W. Andersen

@ Lise Lotte Rahbek

Sæson 3 fik premiere i dag, så hvis man betaler for adgangen kan man binge hele sæsonen her og nu. Jeg kiggede lige de to første episoder og kan ikke påstå at være uenig med Christian Monggaard. Det er 80'er-nostalgien, som fortsat binder fortællingens genreelementer sammen på en særlig måde, som jeg finder pragtfuldt underholdende. Hvis du også kan lide serien og dens nostalgiske brug af elementer fra 80'ernes horrorfilm, så kan jeg give et lille tip om at den nok har været trendsættende for TV.

AMC har lanceret deres bud på en horrorsommerserie, som også giver en pæn portion nostalgiske 80-følelser, der leder tankerne hen på Stephen King som han var i 80'erne. Dette er ikke tilfældigt, eftersom denne er første TV-serie lavet over en af Joe Hills bøger og man kan roligt sige at her er æblet ikke faldet langt fra stammen. Mens vi venter på flere afsnit af Stranger Things, så er AMC's "NOS4A2" slet ikke så ringe at fylde ventetiden ud med.

Dog vil jeg tilføje at kigger man på nettet efter anmeldelser, så har NOS4A2 fået en hård medfart fra mange anmeldere og lider også under en halvdårlig IMDB-rating. Begge dele er efter min mening ufortjent, men noget af det kan have med at gøre at det er en sommerserie, som starter malerisk ud med at love at tage sit publikum med til juleland. Uanset årsagen så er det efter min mening en af sommerens mest undervurderere TV-premierer. Joe Hills fortællestil er alt andet end kedelig og den bliver hjulpet yderligere på vej af Zachary Quinto, som ser ud til at nyde at være tilbage på TV og gøre præcis det, der gjorde ham til verdensstjerne i første omgang, nemlig at spille rollen som den veltalende og sociopatiske skurk.

Stranger Things er efter min mening den bedste af disse to serier, der bortset fra det mærkbare nostalgiske sus fra 80'erne er totalt forskellige fra hinanden, men den har så korte sæsoner at jeg løber for hurtigt tør for afsnit. En i sig selv underholdende "mens vi venter"-serie trak i hvert fald mit smil frem, så hvis du også løber tør for serieafsnit kan den måske gøre det samme for dig.

Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Lise Lotte Rahbek

Brian W
Min smag er ret alsidig. Jeg er sprunget på en familiefortælling i foreløbig 5 sæsoner ('6 feet Under'), venter på nye afsnit af Lucifer, følger den nye sæson af Handmaids Tale, skal se Stranger Things og.. hmm.. tjah.. så skal jeg på fuldtidskemikursus i næste uge. Jeg håber sådan set bare på, at der ikke dukker hidtil usete film med Billy Bob Thornton op eller noget andet, som jeg bare MÅ se. :-)

Thomas Tanghus, Eva Schwanenflügel og Niels Duus Nielsen anbefalede denne kommentar
Eva Schwanenflügel

@ Brian W. Andersen
04. juli, 2019 - 21:00

Det lyder spændende med AMC’s "NOS4A2", det er en glimrende bog af Joe Hill (søn af Stephen King).
Ved du, om den kommer til HBO eller Netflix? Det kan jeg ikke umiddelbart grave frem.

Eva Schwanenflügel

@ Christian Monggaard

Tak for endnu en brilliant anmeldelse af den virkelig specielt fremragende serie "Stranger Things" :-)

Du skrev i et svar til min kommentar af 2. sæson således :
"Tak for det, Eva Schwanenflügel. Vældig god serie, der er spækket med referencer til alt det gode fra 1980’erne. Jeg overvejer at lave en oversigt over alle referencerne om ikke så længe. Kunne være en skov øvelse."

Kunne du stadig være interesseret i at lave en sådan oversigt?
Det ville i dén grad fryde mit nørde-hjerte ;-)

Eva Schwanenflügel

Her er et minimum af referencer, jeg mente at kunne se i sæson 3 :

"IT" (Det onde)
"The Bodysnatchers"
"Alien"
"Jurassic Park"
"Terminator"

- Ingen detaljer, ingen spoilere, såfremt nogen endnu ikke har set sæsonen :-)

Brian W. Andersen

@ Eva Schwanenflügel

Ja, det ved jeg da og lige for nu er svaret nej, men den er her på Amazon Prime: https://www.primevideo.com/detail/NOS4A2/0R9WHYFSQZRPQDIZGPNCE163T0

Prime er heller ikke det dyreste streamingsite, hvis man vi have et ekstra. Det koster ca. 22 kr. pr. md. i de første 6 måneder, hvorefter prisen stiger til det dobbelte pr. md. som du kan se her: https://www.primevideo.com/ref=atv_nb_logo

Hvis du sniger dig til at se den, så må jeg inden da lige advare lidt om en detalje jeg glemte at nævne. Den handling som i romanen foregår i 1984 er i TV-serien flyttet til 2002, hvilket bl.a. er gjort for at kunne anvende mobiltelefoner og internet i optagelserne for bedre at nå det yngre publikum, som er vokset op med disse ting. Det er gjort respektfuldt og fylder ikke ret meget, så det skader faktisk ikke 80'er-følelsen i serien. Joe Hill var selv med til at justere manuskriptet.

Christian Monggaard og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brian W. Andersen

@ Lise Lotte Rahbek

En lille filmstjerne-crush? Det skal der også være plads til, men så er det jo Amazon Prime Originals serien "Goliath" du skal holde øje med og den er jo lidt fedtet ved at der kun kommer en sæson hvert andet år, så sæson 3 kommer først i 2020. Hvis du har set sæson 1 og 2, så skulle Billy Bob Thornton ikke kunne komme til at forstyrre dit kursus. Hvis ikke, så kan du få en kæmpe dosis Billy Bob Thornton via det link jeg lige har delt til Eva Schwanenflügel.

Selv har jeg i mange år haft en lille bitjans med at finde nye film og serier til diverse fangrupper af begge køn, så jeg ser mange forskellige genrer og stilarter, samt nogle af tingene før de har premiere. Det giver en god bredde og er for det meste ret sjovt, men det er alligevel lykkedes mig at blive beskyldt for at have ensidig smag rent privat. Der er ikke andet hold i beskyldningen end at når jeg har været ude IRL og se de grimmeste ting vores samfund har at byde på, så fravælger jeg socialrealistiske dramaer og krimier til fordel for mere fantasifulde genre-shows, imens jeg lader op til en ny omgang hård virkelighed. Her er Stranger Things en af serierne jeg gerne ser, men det kan også være meget andet.

Senest har jeg set HBO's Chernobyl og et glædeligt gensyn med dramaserien Bomb Girls (også på Prime), som der stadig ligger planer for at føre videre som film. LIge nu er det DC Comics Swamp Thing, der desværre kun får den ene sæson, men som også leverer godt på gys, grin og masser af stemning. Jennifer Beals, Virginia Madsen, Will Patton og især Kevin Durand leverer nogle underholdende rollepræstationer i serien, hvor også den danske skuespiller Maria Sten er med. Durand er castet modsat de helte og skurke-roller han er kendt for og har tabt sig til rollen, så her er han den "lille" og lidt fimsede gale videnskabsmand. Alene det er morsomt i sig selv, men det er måske bare mig, som er lidt for glad for når man vender den så udbredte traditionelle typecasting på hovedet, fordi den slags små tricks elsker jeg. Jeg aner ikke hvad de næste jeg ser bliver. Det er helt styret af min nysgerrighed efter nye ting, men viser det sig at være godt, så sladrer jeg gerne til andre.

Christian Monggaard, Lise Lotte Rahbek og Eva Schwanenflügel anbefalede denne kommentar
Brian W. Andersen

@ Eva Schwanenflügel

Fortsættelsen til The Good Wife fra CBS, som i høj grad kører med politisk og socialt kommenterende plots, og gerne på tunge emner som chikane, Alt-Right. #MeToo og meget mere?

Indtil videre må jeg sige; nej tak. Den rummer for mange elementer af de ting, jeg er ude og "bokse" med IRL, så den ender med at irritere mig i stedet for at fungere som underholdning og afslapning. Jeg har snuset lidt til sæson 1 da den havde premiere og er ikke i tvivl om at det er en god serie, hvilket The Good Wife også er. Christine Baranski har hele 6 gange været i finalefeltet til en Emmy for sin rolle som Diane Lockhart i disse serier.

Desuden mangler jeg stadig at tjekke et par af årets premierer, så jeg kan sladre om disse de steder jeg skal sladre. Good Omens der havde premiere i maj, filmen Deadwood som afslutter serien af samme navn og så glæder jeg mig til at tjekke mini-serien Catch-22, som direkte er lavet over Joseph Hellers roman, der på dansk hedder "Punkt 22". I streaming-TV'ets tid går det nu stærkt med at filme berømte romaner. Sidste måned så jeg mini-serien The Hot Zone, som er bygget på Richard Prestons roman af samme navn, der på dansk er udgivet som "Farezone 4". Serien er så blevet en dramatisering af en dramatisering af virkelige begivenheder og vægter naturligvis den amerikanske del af begivenhederne tungest. Der er f.eks. ikke et ord om hvor tæt vi i lille Danmark var på at blive ramt af Marburg hæmoragisk feber, men Julianna Margulies gør sig godt i rollen som den meget virkelige USAMRIID-oberst Nancy Jaax, der i øvrigt selv udtaler sig om serien her: https://www.nationalgeographic.com/science/2019/05/meet-nancy-jaax-scien...

Og om kort tid kommer der et par helt nye serier som jeg skal tjekke for at kunne anmelde dem ude i fanland. "The Dark Crystal: Age of Resistance”, der er forhistorien til Jim Hensons film fra 1982 og er produceret af Netflix og “Pennyworth”, som er endnu en serie fra DC Comics universet. Denne følger Alfred Pennyworths liv i hans yngre år før han blev Bruce Wayne/Batmans populære butler. Begge serier er i hænderne på dygtige filmfolk og skuespillere, så det bliver næppe kedeligt.

Som du nok kan se, så er min TV-kalender godt fyldt op for det næste stykke tid. Jeg skal jo stadig nå alle de gøremål som kræver at jeg har lettet numsen fra sofaen og slukket for TV'et og dem har stadigt alt for mange af.

Eva Schwanenflügel

@ Brian W. Andersen

Ah.. Det er virkelig irriterende med alle de gode serier jeg ikke kan se på Amazon Prime..
Måske skulle jeg seriøst få et prøveabonnement, men hov, så løber jeg ind i samme vanskelighed som dig mht til at flytte bagen fra den påklistrede sofa ;-)

Du skulle nu give "The Good Fight" en chance mere.
Den er enormt humoristisk, meget mere end "The Good Wife" - og det siger ikke så lidt ;-)
Ja, den behandler mange seriøst tunge 'issues' fra vore moderne tider, men med en sprød lethed man ofte savner i andre dramaserier.
Desuden bliver den tiltagende absurd, idet fx Diane udforsker 'mikrodosering' af psykedeliske stoffer, og man ofte ikke kan kende forskel på virkelige bizarre begivenheder, og hvad der udspiller sig i hendes fantasi.
Det hele bliver tiltagende 'Trumpsk', med syrede konspirationer og politiske fiksfakserier fra både modstandere og tilhængere.

Igen tak for alle de gode tips, der alle lyder som nogle jeg gad at se :-)

Brian W. Andersen

@ Eva Schwanenflügel

Nu er de serier jeg har nævnt ikke kun fra Prime. F.eks. er Catch-22 fra HULU og streames i Danmark på C More, The Hot Zone er fra Nat Geo og The Dark Crystal kommer på Netflix. Flere serier vil også blive tilgængelige hos alm. danske udbydere som YouSee og Stofa, men disse venter som regel med at købe en serie hjem til deres danske publikum, indtil at de føler en sikkerhed for at serien er en succes. Derfor kommer en del serier først når de har kørt en sæson eller to i andre lande og/eller på andre streamingtjenester. Det er altså ikke sådan at jeg bruger nogen eller nogle bestemte streamingtjenester. Det er lidt af alt, sådan så ligegyldigt hvilken udbyder folk bruger, så kan jeg pege på et eller andet nyt og spændende som lige de har adgang til. Prime er kun en af flere streamingudbydere, som køber meget af deres indhold fra andre producenter og udbydere.

Jeg får ikke penge for min lille bitjans, men frynsegoden er indholdsadgang. Det sker endda at jeg får lov til at se noget før dets officielle premiere. Tjansen er heller ikke et sololøb. Jeg er en ud af en gruppe på 8 personer og vi er langt fra altid enige, hvilket er en af de ting som gør det sjovt. Jeg er også den ældste i gruppen og den eneste som er faguddannet i underholdningsverdenen. Der 13 år ned til den næstældste og jeg er mere end dobbelt så gammel som de 2 yngste medlemmer. Det giver noget dynamik og nogle udfordringer som er lærerige for alle parter.

Min hjerne ville jo bryde sammen hvis ikke jeg har andre fritidsaktiviteter end det sociale arbejde og der er et skønt paradoks i at jeg en gang imellem indtager rollen som anmelder. I mit primære erhverv er anmeldere nok den mest hadede gruppe i universet og især dem som er ansat i dagblade og ugeblade. Når man har knoklet sig igennem blod, sved og tårer på en produktion i 2-5 måneder, så er det absolut ikke fedt når en eller anden meningsdanner sabler hele ens arbejde ned efter et kort gennemsyn på et par timer, hvilket de fleste desværre gør rent ud fra smag og holdning. Det er meget få anmeldere som jeg respekterer. Christian Monggaard er en af de få, fordi han altid kigger efter de positive kvaliteter i enhver ting og kun svinger sablen hårdt, hvis han slet ingen finder. Det er bare mere reelt overfor både kunstnere og publikum at beskrive både det positive og det negative og dette giver også det individuelle publikum en langt bedre chance for selv at vælge og selv at bedømme deres underholdning.

Om jeg giver The Good Fight et nyt og længere kig, finder jeg først ud af i vinterhalvåret udenfor de store årlige premieredatoer. Det er der hvor jeg har lidt ekstra tid, fordi vejret påvirker det sociale arbejde og årstider og ferietider jobbet. Det er den tid på året hvor jeg både tegner nye udkast til projekter og hvor jeg har tid til tilbageblik og sofaafslapning.

Der er altid flere valgmuligheder og jeg ved først hvad jeg vælger når jeg står der. Det er ikke engang altid at jeg vælger det kendte og populære. Ofte dykker jeg i stedet ned i undergrunden og ud i genrenicherne og kigger på små ukendte low-budget produktioner og nye unge talenter, for at se hvilke nye idéer og trends, der måske kan være på vej. Det er jo i dette lag af underholdningsverdenen at de fleste af nutidens berømtheder startede deres vej til toppen og der vil altid komme en generation mere ad samme vej. I de sidste par år er det især unge manuskriptforfattere og teenage-starlets som er boblet frem og det bliver spændende at se hvad de kan byde på, når deres talenter er mere modnede og trænede.

Mit råd er: Lad være med at ærgre dig over de ting du ikke når at se og glæd dig over de gode ting du når. Jeg følger det selv og bliver sjældent skuffet, selvom jeg aldrig når alt det jeg ønsker at nå. I går så jeg Savage Builds, fordi en ven af en ven var gæst i showet. Det vidste jeg slet ikke at jeg skulle se da vi startede denne debat, men det var også sjovt og underholdende.

Eva Schwanenflügel

@ Brian W

Du formår altid at forbløffe mig med din kæmpe viden om snart sagt alt, og nu viser det sig at du også er film-aficionado og anmelder, det er dog skønt :-)

Jeg ærgrer mig nu ikke over det der muligvis går min næse forbi, men glæder mig ganske fint med alt det andet jeg får set og oplevet. Indimellem trækker det blot umiddelbart når andre fortæller om en spændende film, serie eller bog.
Nu ved jeg fx at Dark Crystal kommer på Netflix, så det kan jeg se frem til.
Hvad angår Hot Zone, har jeg da overset den på Nat Geo, anede slet ikke at de sendte fiktion, eller måske rettere dokudrama?

Mit råd er at give Good Fight en chance til, den er usandsynlig morsom og bindegal ;-)

Brian W. Andersen

@ Eva Schwanenflügel

Uha, jeg er meget langt fra at have en kæmpe viden om snart sagt alt, men jeg er god til at stille spørgsmål og har nogle fordele og privilegier ift. at få dem besvaret. Det hjælper en del at jeg i en tidlig alder fik en del uformel træning i journalistik, informationssøgning og researchmetoder, som har været mig til fordel i alt hvad jeg studeret og arbejdet med efterfølgende. Og mit største privilegie er at jeg næsten altid har kunnet omgive mig med mennesker som er klogere og mere vidende end jeg på hver deres specialiserede områder.

3-4 årtier med dette hvor jeg altid har organiseret de oplysninger jeg har fået i indekserede mapper og databaser, fordi jeg aldrig har vidst på forhånd hvilken viden jeg har skullet bruge til næste job/opgave, og så skal der jo blive lidt som jeg kan dele med andre. På papiret har jeg blot en merkantil og en teateruddannelse som jeg har suppleret med efteruddannelse og anvendt i flere brancher end de oprindeligt var rettet imod. Hvad du kalder kæmpe viden er faktisk bare kæmpe informationsadgang.

Og film-aficionado? Måske, men nok mere bare en der elsker den gode fortælling, fordi jeg finder dem lige så gerne i scenekunsten, bøger, tegneserier, computerspil og billedkunst og anmelder er vist lidt for stort et ord, men jeg har lige taget et fokuseret blik på hvad vi har fundet af nyt på Netflix.

Der ligger et nyt og virkeligt godt dokudrama, der havde præmiere i foråret og som er smuttet under radaren hos de fleste etablerede anmeldere. Mini-serien "Delhi Crime", som i 7 dele følger politiets efterforskning af den forfærdelige Nirbhaya gruppevoldtægt i 2012, som blev fulgt af hele verdenspressen og førte til at Indiens voldtægtslove blev ændret. Delhi Crime har naturligvis skabt stor opmærksomhed og debat i Indien, så her kan jeg passende overlade ordet til en anmelder fra Delhi: https://www.indiatoday.in/television/web-series/story/delhi-crime-first-...

Jeg har naturligvis kun set serien med vesterlandske briller på. Indtrykket er at serien giver et godt indblik i en lang række af de kulturelle forhold som sagen fandt sted under, samt hvilke udfordringer inderne må kæmpe med ift. økonomi, politik, korruption, befolkningstæthed og fattigdom. Det føles som om at man får svar på alle de spørgsmål som vi aldrig rigtigt fik svar på i den internationale pressedækning.

Volden er vist så minimeret og antydet som muligt, men uden at blive negligeret, så man slipper ikke for et par pinefuldt ubehagelige scener. Disse fylder kun lidt i den samlede fortælling, som først og fremmest er en fortælling om mennesker under yderst vanskelige forhold og som rummer mange rørende og hjertevarme øjeblikke. Kritikere af serien påstår at den stiller politiet i et for positivt lys, hvilket kan være svært at tro på, fordi der mangler bestemt ikke eksempler på politivold og korruption. Tværtimod efterlades man med et indtryk af at disse oftest er normen og at denne forfærdelige sag var dråben, som fik det hele til at blive for meget for nogle, så flere brød væk fra normen.

Det er som altid i denne type serier svært at sige hvilke dele der er fakta og hvilke der fiktion, som er tilføjet for dramatiseringens skyld, men den er lavet ud fra grundig research af politiets arkiver og samtaler med sagens virkelige personer. Den har opnået stor anerkendelse i Indien, hvor de jo nok bedre kan bedømme den end vi kan her i Danmark. India Today har talt med en af de få, som ville kunne have svaret på en del om seriens nøjagtighed, nemlig ofrets far. Desværre kan han ikke udtale sig om serien, da han ikke vil se denne, og det er tydeligt at han ønskede sig en dokumentar i stedet for et drama. https://www.indiatoday.in/television/web-series/story/delhi-crime-here-s...

Instruktionen virker håndfast og stilsikker, skuespillerne gør det generelt godt og serien er filmet i Delhi hvor de virkelige begivenheder fandt sted. Serien er hjertegribende og stemningsfuld og fortjener meget mere opmærksomhed end den hidtil har fået herhjemme. Faktisk er jeg overrasket over at Monggaard ikke har anmeldt serien her på siderne, eftersom at netop Information har været meget nøje med at dække denne voldtægtssag og de omfattende voldtægtsproblemer i Indien. Og apropos Monggaard, så har vi vist tisset mere end rimeligt er i hans andedam her og skal nok til at bede om tilgivelse, så jeg stopper nu hvor du har fået et ekstra sommertip.

P.S. Tjek Radikaliseringsmaskinen på nyhedsbloggen.

Eva Schwanenflügel

@ Brian W