Tegneseriedebutanter skildrer hverdagslivets dramaer

Line Høj Høstrup og Ida Rørholm Davidsen portrætterer det hverdagsnære i hver deres kløgtige, karakterfulde og imponerende debutværker
Line Høj Høstrup udgav tidligere på året ’Det rette element’ , der handler om den energiske Ellen, som netop har købt et dejligt forfaldent gammelt hus.

Illustration fra bogen

19. juli 2019

Uddannelse fremmer kunsten. Nogle vil være uenige, og der er selvsagt ingen garantier, men det er ikke desto mindre sandt. Det åbner muligheder og styrker kreative valg. I Danmark er dette tydeligere på tegneserieområdet end på andre kunstneriske felter, fordi det først er i løbet de seneste år, at der for alvor er blevet sat fokus på systematisk at uddanne i den syntese af sprog og billeder, der karakteriserer udtryksformen. To unge debutanter bærer vidnesbyrd.

Line Høj Høstrup tog i 2017 afgang som bachelor i grafisk fortælling fra The Animation Workshop i Viborg – hun var del af det første kuld fra den i 2012 stiftede linje for tegneseriemagere. Hun har de seneste år bidraget med korte serier til bl.a. Vice Danmark og dansk tegneseries bedste antologiblad, Fiesta-Magasinet, men udgav tidligere på året sin første langspiller, Det rette element, som for nylig vandt Ping-prisen for Bedste danske debut.

Line Høj Høstrup, Det rette element.

Saxo
Det handler om den energiske thirty-something Ellen, som netop har købt et dejligt forfaldent gammelt hus, hun ikke kan vente med at sætte i stand. Hun synger i kor med søsteren Mia, som lige er blevet gravid ved hjælp af IVF og har fravalgt en fader.

De har et glimrende forhold til deres single-far, som hjælper og støtter, og vi finder gradvist ud af, hvad der skete med moderen. De tos usikkerheder og forhåbninger spejles i hinanden, inden balancen forskydes, og de begge må omstille deres livsbillede. Ellen, der i en periode har lidt af stivhed i kroppen, får konstateret en livstruende motorneuron-sygdom.

Samtidig opdager hun, at hendes hus er inficeret af skimmelsvamp. Det er en lidt anstrengt metafor, men Høj Høstrup får den til at fungere, fordi hun med sin kantede streg tegner såvel svampens dybgrønne blomster frem parallelt med, at Ellens sygdom skildres som mintgrønt pulserende vækster, der optrevler det rødbrune muskelvævs kabelflet.

Stilen finder sine aner i 90’ernes populære afart af Wiener-Secessionen – tænk engelske Dave McKean og vor egen Teddy Kristiansen – men Høj Høstrup gør den til sin egen. Særlig hendes fladefarvelægning er et stort aktiv. De fleste scener holder et snævert toneleje med enkelte kontrastfarver, som både understøtter stemning og handling, men også harmonerer æstetisk på tværs af bogen.

Det er en imponerende debut, der etablerer Høj Høstrup som en både kløgtig og karakterfuld stilist. Hendes karaktertegning er klar og levende, om end stadig en anelse overfladisk. Det store følelsesmæssige engagement udebliver, men kommer måske næste gang.

Tydeligvis tale om et talent

Ida Rørholm Davidsen gennemførte i 2016 sin uddannelse på linjen for visuel kommunikation på Danmarks Designskole, som over årene indimellem har udklækket markante tegneseriemagere. Hendes Lonely Journey – som ligeledes for nylig blev Ping-honoreret for Bedste børne-/ungdomstegneserie – er en konventionel fortælling om en pige, Anna, på 15-16 år, der føler sig ensom og fremmedgjort i skolen. Hun søger mening i titlens computerspil, en art explorer/adventure-spil, hvor hun udforsker en eventyrverden. Hun rider på en kat, taler med en flyvende fisk, skal undgå sorte huller i grunden og besejre monstre med sit sværd. Hun bliver i sengen med sin konsol, mens de andre er til fest. Hendes alenemor er bekymret, men spillet er samtidig multiplayer og det viser sig – til absolut ingens overraskelse – at en ligesindet befinder sig derude.

Ida Rørholm Davidsen. Lonely Journey.

Saxo
Spillet Lonely Journeys verden er seriens største attraktion. Med dets elegant stiliserede planteformer, slanke bjergtoppe, rytmiske trappeforløb, svævende krystaller og spidssnudede indbyggere indskriver det – og Rørholm Davidsens stil mere bredt – sig i, hvad der bedst kan beskrives som en populær international fantasystil. Den udfolder sig pt. i et utal af variationer, fra den stilskabende animerede tv-serie Adventure Time til den canadiske body horror-mester Michael Deforge.

I Norden repræsenteres den ved så forskellige og markante skabere som norsk-mozambiquiske Rui Tenreiro og finske Mari Ahokoivu, og i sidste ende finder den sit visionære fundament hos Mumitroldenes Tove Jansson.

Rørholm Davidsen fastholder sine hverdagsscener i forholdsvis enkle rammesystemer og enkeltstående billeder, mens hun ganske naturligt folder de fortryllede spilsekvenser ud på hel- og dobbeltsider – somme tider uden billedinddeling, andre gange i mere intrikate rammesystemer, som en slags pixelmosaik.

Farverne er hele vejen igennem lagt i dæmpede pasteltoner, med dybblå og pudret lyserød som grundlaget. Det er konsekvent, og det kæder de to verdener sammen, men er samtidig en anelse flegmatisk … hvilket som karakteristik egentlig passer meget godt på bogen som helhed, og det er også helt ok – der er tydeligvis tale om et talent, vi kan forvente os meget mere af.

Line Høj Høstrup, Det rette element, 80 s. farve, Forlæns, vejl. pris kr. 199,95

Ida Rørholm Davidsen, Lonely Journey, 120 s. farve, Cobolt, vejl. pris kr. 250,00