Læsetid: 3 min.

To pigers kærlighed skaber ballade i det spanske drama ’Carmen & Lola’

Romakulturens patriarkalske strukturer og traditioner udfordres med høj fascinationsfaktor i Arantxa Echevarrías kærlighedsdrama ’Carmen & Lola’
Arantxa Echevarría har med ’Carmen & Lola’ lavet en forførende ny version af den klassiske historie om Romeo og Julie med friske nye ansigter og et interessant miljø.

Arantxa Echevarría har med ’Carmen & Lola’ lavet en forførende ny version af den klassiske historie om Romeo og Julie med friske nye ansigter og et interessant miljø.

Scanbox

1. august 2019

Fortællingen om to unge menneskers forbudte kærlighed går igen i alle fortællekulturer. Det kan ende tragisk som i Romeo og Julie, men det kan også gå i mange andre retninger og være en vej ind i et særligt miljøs regler og ritualer, som bliver udfordret af de unges følelsesladede oprør.

Spanske Arantxa Echevarría er ikke bange for alle de troper, som vi kender så godt, i sin fortælling om to pigers kærlighed i dramaet Carmen & Lola. Hun ved nemlig, at hun har sit helt eget es i ærmet, som nok skal holde vores opmærksomhed fangen, selv om udviklingen fra det første generte blik over den forsigtige forelskelse til opgøret med omgivelserne fremstår bekendt. Hendes fortælling udspiller sig nemlig blandt spanske romaer i en fattig forstad til Madrid, der som et parallelsamfund lever efter sine egne traditioner og normer.

Ikke mindst pigerne er underlagt streng kontrol, mens man skal sikre sig, at de ikke laver ulykker eller får egne ideer, inden de helst skal giftes bort som teenagere og indtræde i livets centrale roller som mandetjenere og mødre.

Høj fascinationsfaktor

Den livsbane vil den 17-årige Carmen (Rosy Rodríguez) imidlertid ikke affinde sig med. Hendes mor har – modsat de fleste andre mødre – ladet hende gå i skole med ’de hvide’ børn, og hun drømmer om et frit liv, måske som ornitolog.

Mest kontroversielt har hun i al hemmelighed fået blik for andre kvinder, og da hun møder den livlige Lola (Xaira Romoero), får de følelser en klar retning.

Det sker blandt andet i en glimmerspækket forlovelsesscene, hvor Lola bliver givet bort til Carmens fætter, som hun aldrig har mødt før. I en paillet-overdådig kreation med øreringe så store som tekopper, diadem og frit udsyn til barm og navle indtager Lola dansegulvet og er svær at tage øjnene fra.

I England har man haft tv-programmer som Big Fat Gypsy Weddings, fordi kitsch-fascinationsfaktoren i miljøet er høj. Det er den også i Carmen & Lola, men heldigvis er Echevarría mere interesseret i de to pigers følelser end i at svælge i similityngden i traditionerne.

Smårødmende romance

Der er kun en enkelt professionel skuespiller på rollelisten. Echevarría ledte i seks måneder for at finde de to piger, der havde både talentet og modet til at kaste sig ud i hendes fortælling, og de har begge charme og energi, men på hver sin måde. Kemien er på plads, og man køber deres tiltrækning af hinanden midt i de patriarkalske og sexistiske strukturer.

Man kan indvende, at romancen skildres lovligt smårødmende pænt, men det kræver heller ikke meget mere end et hemmeligt kys for at få familiefædrene til at eksplodere af raseri. Tanken om, at to piger kan forelske sig i hinanden, er så usandsynlig, at ingen har set det komme.

Da det sker, får både Lolas mor (Rafaela León) og Paco (Moreno Borja) lov til at vise, at nok er de amatørskuespillere, men de kan hive hjertet ud af kroppen, når fortællingen kræver det.

Forelskelsen som et brud

Carmen & Lola er inspireret af en nyhedsartikel om det første kvindelige romapar i Spanien, der skulle giftes. Echevarría har tidligere lavet kortfilm og dokumentarfilm og bruger i sin spillefilmsdebut nu fiktionen og Pilar Sanchez Diaz’ håndholdte kamerastil til at føre os livligt ind i romamiljøet og en ung romance præget af solskin og sensualitet.

Vi er med på markederne og rundt om middagsbordene, og filmen har en række musiksekvenser, hvor både tekst, dans og musik fører fortællingen stemningsfuldt videre.

Echevarría har sagt, at hun vil bruge filmmediet til at give folk, som normalt ikke bliver hørt, en stemme, og man mærker engagementet i det kritiske blik på en verden, hvor en forelskelse kan betyde et brud med alt det, man kommer fra.

Filmen kan ikke sige sig fri af klicheer og har indimellem en noget tung symbolik, men alt i alt får Echevarría (som vandt den spanske Goyapris for bedste instruktion for filmen) lavet en forførende ny version af den klassiske historie med friske nye ansigter og et interessant miljø.

’Carmen & Lola’. Instruktion og manuskript: Arantxa Echevarría. Fotograf: Pilar Sánchez Diaz. Længde: 103 min. Biografer landet over

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Eva Schwanenflügel
  • David Zennaro
Eva Schwanenflügel og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu