Læsetid: 4 min.

Traditionelt regnbueknald

Det er sikker underholdning og et værk valgt til tiden, når Grønnegårds Teatret i år påkalder Shakespeares komedie ’Helligtrekongersaften’, der trods sine 400 år på bagen besidder en overraskende modernitet med sin frisættelse af både køn og kærlighed. Alligevel savner man nytænkning i instruktionen
Det er sikker underholdning og et værk valgt til tiden, når Grønnegårds Teatret i år påkalder Shakespeares komedie ’Helligtrekongersaften’, der trods sine 400 år på bagen besidder en overraskende modernitet med sin frisættelse af både køn og kærlighed. Alligevel savner man nytænkning i instruktionen

Bjarne Stæhr

9. juli 2019

I år vil vi have kærlighed og fugtige øjne, der besvarer vores længselsfulde blikke. Vi vil skåle, til vi tipper bagover på stolen, og knalde mænd, damer og alt midt imellem til lyden af gøgen, der kukker.

For hver dag vågner vi op til poler, der smelter og et rasende klima, der truer med at lukke festen. Vi vågner op til #MeToo og en ny karavane af regnbueflag, der vandrer gennem byen. Og til lige akkurat denne tid virker Shakespeares komedier som det rigtige valg.

For Shakespeare er queer helt ind i hjertet, og hans komedier virker tilmed både dulmende og smertestillende med sin muntre invitation ind i kærlighedens totale frirum.

Det er klassisk Shakespeare at iklæde en mand kvindeklæder, eller en kvinde mandeklæder, hvorpå forelskelsen slår ned som et lyn fra den klare himmel – og fra én fra det samme køn som det, man netop har klædt sig ud som.

Kønnene står ikke stille hos Shakespeare. De er i konstant bevægelse, og det bliver også en magtkritisk pointe, at man – når man klæder sig ud som det modsatte køn – får adgang til en anden verden og en anden indsigt, hvor kærligheden kan opstå på mere utraditionel vis – og gennem en anden type erkendelse.

Sådan er det i Stor ståhej for ingenting, der netop har været opført i Ørstedsparken, sådan var det i teaterversionen af Shakespeare in Love, der i foråret blev opført på Østre Gasværk Teater, og sådan er det i Helligtrekongersaften, der nu traditionen tro markerer overgangen til sommerferien med friluftsteatret i Designmuseets have.

Vi vil have fri kærlighed og plaster på klimasåret. I skarp kontrast til for blot nogle år siden, hvor det i stedet var den mere misantropiske og ironiske Moliére, vi så opført alle steder. Det kan tiden ikke bære mere af. Når festen er ved at slutte, skal man danse på bordene.

Moderne i sit væsen

I Grønnegårds Teatrets version af Helligtrekongersaften er det instruktøren Christoffer Berdal, der står bag den ret traditionelle opsætning.

Måske har tanken været, at når Helligtrekongersaften er så moderne i sit væsen, som tilfældet er, behøver man ikke radikalt at massere eller eksperimentere med formen, og det kan man sikkert også sagtens argumentere for. Især når vi taler om den tradition, der efterhånden klistrer til Grønnegårdsteatret, og det mere klassiske og knap så avantgardesøgende publikum, der her indfinder sig.

Det er en smagssag, i hvor høj grad man ønsker sine klassikere genfortolkede – men jeg kunne godt have tænkt mig, at lidt mere nutid havde trængt sig på og ind i klassikeren.

Det er ikke nogen altafgørende anke, for forestillingen fungerer alligevel. Men det er lyden af et traditionelt regnbueknald, publikum kommer til at høre. Det skal man bare vide.

Fleksibel og menneskelig

Hele forviklingskomedien, hvor kærligheden slår knuder, udspiller sig i fantasilandet Illyrien, hvor tvillingerne Viola og Sebastian bliver kastet hen efter et skibsbrud. De tror begge hinanden døde og mødes naturligvis først til sidst, hvor alle masker og rænkespil kommer for en dag.

Men indtil da iklæder Viola sig mandeklæder for at overleve og tager tjeneste hos Fyrst Orsino, hvem hun forelsker sig i. Han bejler imidlertid til den sørgende grevinde Olivia, som imidlertid forelsker sig i Viola – og ja, så kører toget.

Som det typisk er i disse komedier, er plottet relativt ligegyldigt, det hele står og falder med dialogen og skuespillernes evne til at navigere i denne komedieform.

På den ene side skal en karakter være så (over-)tydelig, at den trænger humoristisk igennem til publikum, på den anden side skal skuespilleren også kunne modulere den karikerede form og vise sig som fleksibel og menneskelig, når det påkræves. Ellers sidder karikaturen fast.

I forestillingen er det især grevindens hushovmesterinde, Malvolia, spillet af Ann Eleonora Jørgensen, grevinden Olivia, spillet af Julie Agnete Vang, og en bejler til grevinden, hr. Andreas Blegnæb, spillet af Anton Hjejle, der lykkes med det projekt.

Jeg synes, at de tre virkelig løfter forestillingen, de stråler og hviler i deres komiske form, som de også tilfører nuancer og menneskelige ansigter, der gør, at vi kan nå og være med dem.

Men grundlæggende er de også bare sjove. En karakter som hertug Orsino, spillet af Troels Lyby, har svært ved at motivere, hvorfor Viola bliver så vanvittigt forelsket i ham. Han er hverken sjov eller charmerende. Så hvor Violas vanvittige kærlighed til ham kommer fra, bliver lidt svært at begribe. Men altså – sådan er kærligheden jo også – svær at fatte for dem, der ikke er en del af den.

Uanset hvad tilbyder Helligtrekongersaften i Grønnegårds Teatret en sikker underholdning. Den er for sikker til min smag, og jeg synes sagtens, at man kunne have arbejdet mere med form og personkarakteristik. Men nu er det sommer, så pyt og resten i håret.

’Helligtrekongersaften’. Instruktør: Christoffer Berdal. Medvirkende: Katrine Greis-Rosenthal, Troels Lyby, Julie Agnete Vang, Ann Eleonora Jørgensen m.fl. Scenografi: Peter Schultz. Kostumedesign: Nicholas Nybro. Spiller i Grønnegårds Teatret i København 27. juni-24. august.

I et nyopsat parkteaterstykke bliver Shakespeare formidlet i en folkelig opsætning, mens publikum spiser aftensmad i græsset.
Læs også
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu