Læsetid: 4 min.

Traditionelt regnbueknald

Det er sikker underholdning og et værk valgt til tiden, når Grønnegårds Teatret i år påkalder Shakespeares komedie ’Helligtrekongersaften’, der trods sine 400 år på bagen besidder en overraskende modernitet med sin frisættelse af både køn og kærlighed. Alligevel savner man nytænkning i instruktionen
Det er sikker underholdning og et værk valgt til tiden, når Grønnegårds Teatret i år påkalder Shakespeares komedie ’Helligtrekongersaften’, der trods sine 400 år på bagen besidder en overraskende modernitet med sin frisættelse af både køn og kærlighed. Alligevel savner man nytænkning i instruktionen

Bjarne Stæhr

9. juli 2019

I år vil vi have kærlighed og fugtige øjne, der besvarer vores længselsfulde blikke. Vi vil skåle, til vi tipper bagover på stolen, og knalde mænd, damer og alt midt imellem til lyden af gøgen, der kukker.

For hver dag vågner vi op til poler, der smelter og et rasende klima, der truer med at lukke festen. Vi vågner op til #MeToo og en ny karavane af regnbueflag, der vandrer gennem byen. Og til lige akkurat denne tid virker Shakespeares komedier som det rigtige valg.

For Shakespeare er queer helt ind i hjertet, og hans komedier virker tilmed både dulmende og smertestillende med sin muntre invitation ind i kærlighedens totale frirum.

Det er klassisk Shakespeare at iklæde en mand kvindeklæder, eller en kvinde mandeklæder, hvorpå forelskelsen slår ned som et lyn fra den klare himmel – og fra én fra det samme køn som det, man netop har klædt sig ud som.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Ejvind Larsen
Ejvind Larsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu